"גם לגלובליזציה היה מחיר גבוה". תשמעו

זו אחת השורות האחרונות במאמר שהתפרסם בגרדיאן הבריטי, לאחרונה, ופורסם בדה מרקר. הגרדיאן הוא אנטי גלובליזציה? לא, הגרדיאן סוף סוף מבין את מה שאני טוענת כבר יותר משלושים שנה. כן, לגלובליזציה יש מחיר, שלאורך זמן אי אפשר לעמוד בו. עובדה.

וכך נטען במאמר שנכתב על ידי לארי אליוט: "מדינות עדיין יסחרו זו עם זו, אבל הן צפויות להיות בררניות יותר בנוגע לזהות שותפותיהן, וזהירות יותר בנוגע לפתיחת מגזרים בעלי חשיבות אסטרטגית מצד מדינות שנתפשות כאיום…מה שנראה כמו וודאות ארוכת זמן – שווקים חופשיים תמיד עדיפים על שווקים סגורים – לא עומד במבחן המציאות".

אליוט ממשיך ומתאר את מדיניותה האנטי-גלובלית של ארה"ב, דווקא בזמן נשיא דמוקרטי, שלכאורה אמור להיות גלובלי. אבל ביידן לגמרי לא. הוא מסבסד עכשיו חברות שהפחיתו את פליטת הפחמן שלהן, בתנאי שישקיעו במפעלים אמריקאיים. אליוט טוען גם שאין סיכוי שמישהו יתבע את ארה"ב על מעלליה. היא דאגה כי בבית המשפט לערעורים של ארגון הסחר העולמי  ((WTO יישבו שופטים שלא יפעלו נגדה.

נפלא, אבל אני טוענת את הדברים האלה כבר יותר משלושים שנה. כמעט ארבעים שנה, מאז תוכנית ייצוב המשק של 1985. זה, בעצם, המסר העיקרי בספרי 'ברוכים הבאים לשוק החופשי'. אני אומרת שם שיש הבדל בין גלובליזציה לסחר חופשי. אני קובעת גם שריקרדו לא כתב את מה שכתב בכוונה לסחר חופשי לגמרי, אלא בכוונה לעצם קיומו של סחר.

מה אני טוענת כל השנים האלה? אני טוענת שאני בעד סחר בינלאומי משגשג, אך עם בקרה ממשלתית ושיקול דעת. אני נגד פתיחה פראית של משק ליבוא. אני נגד חשיפה מוחלטת של ענפים, כמו זו שליברמן ופורר יזמו בענף החקלאות. חשיפה כזו מתעלמת מכל השיקולים מחוץ למחיר, כמו תעסוקה, הגנה על גבולות המדינה, איכות סביבה, הבטחת אספקה בזמן מתיחות ביטחונית.

אני אומרת גם מה שאליוט לא אמר, שכדי להבטיח סחר בינלאומי משגשג, חייבים לדאוג לשער חליפין סביר. כלומר, אני נגד שער חליפין חופשי לגמרי, כמו שיש עכשיו בישראל, ובעד שער חליפין המנוהל ומובטח על ידי הממשלה. אחרת, מה שנותר במדינה אחרי שנים, זה רק היי-טק הקובע מחיר על פי נוחותו, ולא ענפים שיש לאהוב ולהתגאות בתוצאתם, כגון אופנה.

אני טוענת עוד נגד גלובליזציה מטורפת בהשקעות. נגד מכירת תנובה לסינים, ונגד מכירת חברת הביטוח הפניקס לאבו-דאבי. כן, אם תרצו, אני נגד גלובליזציה, ובעד שוק חופשי עם סחר חופשי. אני גם בעד ממשלה, ותכנון כלכלי של ממשלה. שימו לב לעד כמה הממשלות והדמוקרטיות נוונו בעידן הגלובליזציה. זה לא מקרי.

****ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניהרכישה ישירהביקורות על הספרפרקים מתוך הספר****

9 מחשבות על “"גם לגלובליזציה היה מחיר גבוה". תשמעו

  1. סופר פנינה

    תתתמב
    בבועז
    את צודקת לפחות בקשר לחקלאים. בועז הבן שלי ייצג את החקלאים מול פורר ןלליברמ

    אהבתי

  2. פנינה סופר

    זהו מה שרציתי להגיד שהוא ייצג את החקלאים והשתמש בנימוקים שלך על אף שהוא גדל במשרד האוצר ואנחנו יודעים מה חושבים שם על קדושת הנלוב ליזציה

    אהבתי

  3. shunra

    מתוך כאן מסתמנת תובנה חשובה: כסף זה לא הכל. ובהמשך לכך, תמחור אינו אוראקל מדלפי (ואף לא מירושלים) ויש ממדים רבים יותר שחשוב לכל גוף למקם את עצמו בהם.
    כולל מדינה.

    אהבתי

  4. פנינה סופר

    בדה מארקר של יום ששי מיכל כהן הממונה על רשות התחרות אומרת- את דעתה – פחות לתפיסה כלכלית ימנית ויותר גישה שמעודדת התערבות של המדינה ורגולציה- היא בטח קראה את מה שכתבת…..

    אהבתי

כתיבת תגובה