20 אוליגרכים יהודים-רוסים. מה יהיה

עשרים אוליגרכים יהודים-רוסים צמחו תחת כנפיו של פוטין. לשלושה עשר מהם יש דרכון ישראלי. חמישה מתוכם (אלה שפוטין כבר לא אוהב) חיים כאן. כך נכתב במאמר של שוקי שדה בדה מרקר מיום ו' ה-18.3. עושה רושם שהוא הכין את שיעורי הבית. ההון המשותף של שמונה מתוך שלושה עשר האוליגרכים מגיע ל-73 מיליארד דולר. סך התמ"ג של ישראל בשנת 2021 היה 481 מיליארד דולר. רק תחשבו מה יהיה אם כל המיליארדרים האלה יחליטו להעביר את הונם ולחיות כאן.

סך הונם, באומדן גס המתבסס על ההון של השמונה, יגיע ל-182 מיליארד דולר. כדי שנקבל מושג, זה 38% מהתמ"ג של מדינת ישראל ב-2021. והשאלה היא אם אנחנו רוצים את זה. חוק מילצ'ן מ-2008 אומר שאנחנו מתים על זה. אנחנו פוטרים את העשיר הבא להתיישב כאן מתשלום מס במשך עשר שנים. אנחנו גם משחררים אותו מדיווח על הכנסותיו במשך עשר שנים.

אנשי האוצר, ואין רשעים גדולים מהם, מתנגדים לחוק. הם ניסו לבטלו מספר פעמים. הנה מה שאמר עליו בשנת 2018 מנהל רשות המסים דאז, משה אשר: "החוק הופך את מדינת ישראל למקלט מס מהטובים בעולם. לא מצאנו דבר כזה בכל העולם…אנחנו חולקים מידע עם מדינות אחרות במסגרת המאבק בהון השחור. החוק הזה לא מאפשר לנו להחליף מידע. ב-OECD  דורשים מאיתנו לתקן את זה".

מדינת ישראל כמובן לא תיקנה את החוק. הנה משפט אחד מדבריו של עו"ד פיני רובין, שתדלן העשירים למיניהם, בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת בסוף יולי 2018: "אנחנו המדינה היחידה בעולם שיש לה יהודים בכל התפוצות שעורגים לישראל. אין עוד מדינה כזו." ואז נזכרים שרק אם חיים בארץ 183 יום ויותר כל שנה, חייבים לשלם מס. אחרת, פטורים. בהמשך, רואים באותו דה מרקר, שחזר לאחרונה בתשובה ונהיה כמעט סוציאליסט, מאמר מאת גיא רולניק, ובו הוא מזכיר יבואן רכב ישראלי אחד שחי במלון במיקונוס בסוויטה שעלותה כ-3000-2000 יורו ללילה. עם זה נזכרים, שבדירקטוריון הקרן הקיימת לישראל, מישהו הציע לישראל לקנות אי יווני כדי שיהיה לכולנו מקום לברוח אליו בעת צרה.

אני יודעת שאישמע לכם מיושנת, אבל פעם חייתי במדינה שבה שאלו מדי פעם שאלות עקרוניות, כגון: איך זה שיבואן רכב יכול לשלם 3000-2000 יורו ללילה. (על פי מאמרו של רולניק, עבור כ-70% מהחלפים אנחנו משלמים פי 2 או שלושה ויותר מאשר עבור חלף דומה מיבואן אחר, הזול ביותר). האם זה לא אומר שחייבים לפקח על מחירי הרכב וחלפיו. מה מצדיק את חוק מילצ'ן? האם הורינו, כשהגיעו לכאן, חלמו להקים כאן "מקלט מס מהטובים בעולם"?

נכון, אלה לא דיונים כלכליים ליום-יום. אך מפעם לפעם אין ברירה אלא לחזור לשאלות האלה. אחרת, באמת לא ברור מדוע שלא נקנה אי ביוון שאליו נוכל לברוח, כולנו, בעת צרה.

****ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניה, רכישה ישירה, ביקורות על הספר, פרקים מתוך הספר****

כתיבת תגובה