תורת הכמות של הכסף. מה זה כסף

ב'מבוא לכלכלה', הנלמד בשנה א' ומציג את יסודות התחום, עוסקים בשני מצבי שיווי משקל: שיווי משקל בשוק הכסף, שיווי משקל בשוק המוצרים. שיווי המשקל הכללי במשק הוא שילוב של שניהם, אבל לא נסבך אתכם עכשיו יותר מדי. רק נחזור לשיווי המשקל בשוק הכסף, שהוא לכאורה פשוט: L(Y,r)=M/P. או, בעברית מדוברת, כמות הכסף הריאלית המבוקשת, שווה להיצע הכסף הריאלי. הכמות המבוקשת היא פונקציה של התמ"ג ושל שער הרבית. היצע הכסף מוכתב על ידי מה שמודפס ועל ידי רמת המחירים. ככל שרמת המחירים עולה, כך מוקטן היצע הכסף הריאלי באותו שיעור.

תחשבו עכשיו רק על שני צדי המשוואה: כמות הכסף המבוקשת שווה לכמות הכסף המוצעת, רמת המחירים המשתנה היא המשווה בין שניהם. רמת מחירים עולה מקטינה את כמות הכסף הריאלית, רמת מחירים יורדת מגדילה אותה. הדפסת כסף, המגדילה את כמותו, אמורה להרחיב את התפוקה או להוריד את הרבית.

ועכשיו, ניזכר רגע בהחלטת רשות המיסים בישראל מינואר 2018, המגובה במה שאמר גוף התקינה החשבונאית הבינלאומי (FRS): הביטקוין ושאר המטבעות הדיגיטליים אינם מטבע, הם נכס לא פיננסי. האם זו החלטה נכונה? שאלה טובה. ישנן עסקות המתבצעות במטבעות דיגיטליים, גם אם נקבל את ההנחה שרובן עסקות לא חוקיות. אך הצגת הדברים שלעיל חושפת עוד מניע למניעת התואר כסף מאותם מטבעות. ככל שהיקפם גדל, והוא כבר די גדול היום, אם הם כסף הם אמורים להעלות את המחירים. אז עדיף שהם לא יהיו כסף, בינתיים, ונתמודד עם הבעיה כשהיא תגיע. כמות הכסף עולה אומרת מחירים עולים. מה, זה קורה כבר עכשיו? עוד לא ברור, ומי אמר שזה דווקא המטבעות הדיגיטאליים, ולא שלל גורמים אחרים לאינפלציה.

כלומר, ככל שהיקפם של המטבעות הדיגיטליים עולה, ככל שאנו יודעים פחות בכמה הוא עולה, אנו שולטים פחות בכמות הכסף במשק. נוסיף לכך גם כסף מקומי – לא כסף של מדינה – המודפס בערים ובאזורים שונים באירופה ללא בקרה, ונבין כי מושג הכסף משנה את פניו. אני חושבת הרבה על ההיבט הזה, משום שהוא היבט מהותי באינפלציה/דפלציה במשק. משום שהוא היבט מהותי בתורת השיווי משקל שעליה צמחנו.

אני חושבת לא מעט גם על הקשר בן פריצת הגדר הזו לייסוד האירו, המבוסס על הנחות שלא מתגשמות באופן מלא. מה הקשר בין גובה האירו לתפוקה באירופה כולה. האם הפתיחות בסחר האירופי היא אכן מרבית? האם סחורה זורמת ממדינה אחת לחברתה בחופש מלא? בינתיים, אין באירופה אינפלציה משמעותית. זאת, למרות כל הפרצות בנוסחת שיווי המשקל בשוק הכסף. האם זה יימשך ככה לעד? או שבוקר אחד נקום לאינפלציה גואה, ואז רק נתחיל להבין שנוסחת הכסף הישנה כבר לא ב-100% רלוונטית, וצריכים להתחיל לחפור בה מחדש עכשיו.

****ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניה, רכישה ישירה, ביקורות על הספר, פרקים מתוך הספר****

4 מחשבות על “תורת הכמות של הכסף. מה זה כסף

  1. ywelis

    אגב, יש הגדרה לכסף שהוא מינוס – כלומר חוב, שהוא כמות כסף שחסרה אבל עדיין נחשבת במאזן?

    כי זה אולי הייחוד של כסף – שגם שהוא לא קיים (מינוס) הוא עדיין קיים… כי הוא רק נמצא מתחת לקו ה-0, ועל כן הוא ה'אנטי כסף'…

    אהבתי

  2. ywelis

    אבל עובדה שיש… יש כסף שהוא מינוס, כלומר הוא חוב. הוא ציפיה שאיננה קיימת *כרגע*, אבל עדיין ציפיה, והיא כבר 'משהו'.

    מעניין שכלכלנים לא הולכים עד הסוף עם מתמטיקה כזו…

    אהבתי

כתיבת תגובה