טראמפ מוביל? טראמפ מובל בדרכו

מוביל את זה, או מובל? אני מדפדפת בנתוני הצמיחה, מתחילה באירופה, רואה את ההאטה באיזור האירו. האטה, לא מיתון בינתיים. שיעור הצמיחה (בניכוי עונתיות) ברבע השני של 2019 לעומת קודמו הוא 0.2%, ובמחצית הראשונה כולה – 0.6%, דהינו, 1.3% לשנה, לא משהו. בעיקר, בולטת ההאטה מ-1.9% לשנה ב-2018, ו-1.4% ויותר לשנה מ-2014 ואילך, לשיעור הנוכחי. אין ספק, אירופה לא במצב נפלא בימים אלה.

התכווצות התוצר בגרמניה מנקרת את העין במיוחד. זו הכלכלה הגדולה באירופה, הרביעית בגודלה בעולם. היא איבדה 0.1% מתוצרה שלה ברבעון השני, ו-0.2% (תחזית בינתיים, לא סופי) ברבעון השלישי. אם זה נכון, גרמניה שרויה במיתון – ירידת תוצר רצופה בשני רביעים. זאת, לאחר צמיחה נאה מאז 2010. עם זאת, חשוב לזכור כי ממוצע הצמיחה בגרמניה מ-1970 ועד היום, הוא 0.5% לרבעון או 2.2% לשנה, לא צמיחה מדהימה כבר כמעט חמישים שנה.

איזור האירו כולו נראה קצת טוב יותר מגרמניה – גידול של 0.2% ברבעון השני, לאחר 0.4% בראשון. ובסך הכל, 1.4% ויותר מאז 2014. אך גם כאן, הממוצע ארוך הטווח מ-1995 ועד היום, מגיע ל-0.4% לרבעון או 1.7% לשנה. בארה"ב, קצב הצמיחה ברבעון השני של 2019 הוא 2% לשנה, יפה יותר מאשר בגרמניה או באיזור האירו. זאת, בהמשך לגידול העולה על 1.6% לשנה מאז 2010.

עכשיו, אמרו לי איפה טראמפ בתוך זה, טראמפ 'משבית הצמיחה'. תמונת הכלכלה אצל מרקל גרועה בהרבה מאשר אצלו, תמונת מיתון מהספר. מדוע? קשה לומר, אולי משום שמשהו באיחוד האירופי, ובמיוחד באיזור האירו, כבר זמן רב אינו עובד כפי שתכננו מלכתחילה. אולי משום שגרמניה לא רוצה להקשיב – לא ליוון, לא לאחרים. גרמניה בהתעקשותה, שאולי משקפת פחד, לא משחררת מילימטר אפילו לבריטניה. ומה היא משיגה בנוקשותה? את ג'ונסון הקפריזי במקום תרזה מיי השפויה.

וטראמפ – הוא לא נחמד, אני יודעת – יושב מעבר לאוקיאנוס וצופה, לא ברור גם לו עצמו מה הוא מבין ומה לא. הוא רואה את האיחוד האירופי בהתפרקות. הוא רואה את סין, וכמה מעמיתותיה המתפתחות, עטות על השלל. והוא מגיב כפי שהוא יודע, באופן בוטה. הוא בעיקר מעורר תגרת סחר. האם טראמפ מוביל את זה – את מה שקורה באירופה עכשיו – נדמה לי שדי ברור שהוא מובל על ידי תהליך מתמשך ובלתי נמנע של עשרות שנים.

הוא מובל אבל חוטף, כי הוא לא יודע לשבת בשקט. הוא קופץ כל רגע עם פיתרון לכאורה. אולי הוא טועה, אולי הוא מבין את הדברים רק חלקית. אך, בעיקר, הוא מכעיס כי הוא מעז לומר את מה שהוא חושב. הוא חושב? אין דבר מגונה מזה בימים אלה.

***ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניה, רכישה ישירה, ביקורות על הספר, פרקים מתוך הספר***

 

כתיבת תגובה