מחשבות על סדין עם גומי

שרשרת המחשבות הזו התחילה לרוץ אצלי, אחרי שהלכתי לכיתן לקנות סדין בלי גומי, לשים מעל מזרן היוגה שלי. רציתי סדין חלק לגמרי, אבל המוכרת אמרה שאין סדין בלי גומי. לי דווקא יש כמה סדינים כאלה ישנים, שניים למיטה זוגית שתמיד נראים נהדר. אבל בחנויות, ככל שחיפשתי, לא מצאתי.

זה קרה עוד לפני הקורונה, אבל הבוקר משום מה קמתי ורצתי לאינטרנט לערוך פרויקט סדינים. למדתי, קודם כל, כי הערך בעברית נסמך במידה רבה על זה האנגלי. קראתי בשניהם כי יש שני סוגי סדינים עיקריים: שטוחים או מותאמים. סדין שטוח הוא הסדין הפשוט מפעם שאליו אני מתגעגעת. סדין מותאם, הוא סדין הנקשר למיטה באופן כלשהו, בעיקר ה"סדין גומי" המפורסם.

האמת היא שאני קונה סדיני גומי כל הזמן, כי זה מה שיש, אבל אני גם שונאת אותם באופן קבוע. הם אף פעם לא מסתדרים חלק לגמרי על המיטה, צריך כל בוקר למתוח אותם מחדש, וגם אז נשארים בהם קמט או שניים. הם לא נתלים בנוחות על חבל הכביסה. והכי מעצבן לקפל אותם בארון: לי, לפחות, יוצאת חבילת סמרטוטים נשפכת במקום ריבוע מדויק.

הייתי בטוחה שזו המצאה אמריקאית – פרקטי כ-אילו ומכוער בהתאם. חיפשתי באינטרנט, ולא מצאתי לכך עדות. במקום זאת, בראש ערך הוויקיפדיה באנגלית ראיתי רשימת הסתייגויות ודרישות להשלמתו. דבר אחד בכל זאת למדתי ממה שכתוב: "בארה"ב ובקנדה, סדינים לעתים קרובות נמכרים בסט המורכב מסדין מותאם, סדין שטוח ושתי ציפיות לכריות." אז כנראה דווקא באמריקה עדיין מבקשים ומקבלים סדינים שטוחים.

ערכתי בדיקה באינטרנט אצלנו, איתרתי רק סדיני גומי. בכמה מהם לא היה רשום כלל, אך התרשמתי שאלה גומי מהתמונות הנלוות. באיקאה, למשל, כל הסדינים המצולמים היו סדיני גומי בבירור, לא פלא למי שמכיר את אופי החנות.

לכמה מהקוראים זו בוודאי נראית התפנקות, למה אני מקדישה תשומת לב. אך, בעיניי, זו עוד זווית להביט דרכה על איפה אנחנו חיים. למיטב ידיעתי, כבר לא מייצרים סדינים בארץ. הזולים שבהם מובאים מיצרנים זרים מזוהים. האחרים, מיוצרים תחת שם מותג ישראלי – כיתן, למשל. אפשר להניח, כי הייצור בקבלנות משנה מחוץ לישראל דוחף להקטנת הגמישות לעומת ייצור עצמי. דוחף לייצור סדרות גדולות יותר, זולות יותר, וכך למעבר המוחלט לסדיני גומי.

אני יודעת שלרוב האנשים לא אכפת, אם משום אדישות לפרטים הקטנים, או בגלל דאגות כבדות יותר. אבל אני משום מה חושבת שהחיים אינם שלמים בלי תשומת לב לכל הדברים האלה. אני תוהה מה זה אומר, שאיש מעולם לא הגיב באמצעי התקשורת בישראל על חסרונם של סדינים שטוחים. אני שואלת את עצמי, איך זה מתחבר לאירוח משפחותיהם של 'מנהיגי המדינה' – נתניהו, ריבלין וליברמן – אצלם בליל הסדר. זאת שלא כמו כל חבריי ואני, שנאלצנו להסתפק בסדר זום. מפליא, נכון? לא העלינו על דעתנו את האפשרות לעקוף את הוראות השלטונות.

***ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניה, רכישה ישירה, ביקורות על הספר, פרקים מתוך הספר***

 

14 מחשבות על “מחשבות על סדין עם גומי

  1. ywelis

    אצל סבתי היו סדיני כותנה לבנים בלי גומיות… וציפיות ושמיכות פוך, וריח נפטלין שעד היום מחזיר אותי לשם.

    בגירסה הארוכה של 'פאני ואלכסנדר' של ברגמן (שווה למצוא; סרטו הגדול האחרון), יש גם כריות פוך ושמיכות עבות… מזכירות לי גם את אותן שמיכות.

    אהבתי

  2. תמר בן יוסף מאת

    ywelis,

    כן, נוסטלגיה, גם אצלי נשארו כמה סדינים שטוחים מפעם. הם מחזיקים עשרות שנים. פאני ואלכסנדר כדאי לראות שוב ושוב עם ובלי כלי המיטה שם.

    אהבתי

  3. נעמי

    מיבש כביסה יש לך? הוא כבר יסדר קצת את הסדין.
    וגם יחסוך לתלות את הכביסה בין ענני המנגל.
    היה לנו היום ארוע מנגל שכזה שעשיתי ממנו מטעמים.
    אבל מסתבר שהעיר כולה מעלה עשן שנכנס לכל בית.
    שכחו להגיד לנו שצריך להישאר בבית וגם לסגור את החלונות, גם כשיש כבר יום יפה ונעים,
    וכשאפשר סוף סוף לאוורר בלי לקפוא מקור.
    בקיצור מיבש כביסה….מחליק קצת את הסדין.
    ובעניין הקיפול – לגלגל כמו מגבת…..
    ואני בטוחה שיש אנשים שלהם יש גישה לסדינים רגילים.
    מעניין על איזה סוג הולכת שרל'ה.

    אהבתי

  4. memgimel

    גם אני פה במחנה הסדין השטוח ומצירה על היעלמותו.
    רק הערה קטנה: בארה״ב מוכרים סט עם סדין מותאם וסדין שטוח לא בשביל לתת יותר אפשרויות. הסיבה פשוטה: הסדין השטוח נפרש מתחת לשמיכה והוא חלק בלתי נפרד מסידור המיטה בבוקר. הוא אינו משמש ככיסוי מזרון.

    Liked by 1 person

  5. תמר בן יוסף מאת

    memgimel,

    קודם כל, טוב שאת במחנה שלי. למדתי משהו חדש ממך על הסדין השטוח, חייתי בארה"ב בסוף שנות הששים, עבר די הרבה זמן מאז.
    אולי את או מישהו אחר מכירים את הסיפור ההיסטורי של סדין עם גומי.

    אהבתי

  6. hiladg

    שלום תמר, גם באוסטרליה אפשר למצוא סדין שטוח + סדין גומי, אני אומנם מהמחנה שני, אבל מבינה לליבך. לשלוח לך? או נסי target. Com.au

    אהבתי

  7. תמר בן יוסף מאת

    hiladg,

    תודה על תגובתך ועל ההצעה הנדיבה לשלוח לי סדין. יש לי עדיין כמה סדינים שטוחים בבית, כך שאין צורך להטריח אותך. כתבתי, כי בעיניי יש משמעות לחוסר היכולת המוחלט להשיג סדין שטוח בישראל, ולהיעדר כל תגובה על זה.

    אהבתי

כתיבת תגובה