ברקזיט-קורבין, מביטים באימה

אילו חייתי בבריטניה, אני מניחה שהייתי חברת לייבור נאמנה עכשיו. זה לא מסיר את ספקותיי כלפי מדיניותו הכלכלית של ג'רמי קורבין. מדוע אני מתעקשת כל כך להבין את תפישתו? משום שנדמה לי שהברקזיט לא זוכה למקום הציבורי הראוי לו בישראל. פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי, ללא הסכם, תחולל באירופה משבר גדול. משבר ועוד משבר, קריסת המודל הכלכלי העולמי הנוכחי הולכת וקרבה.

חששותיי ממה שקורה בבריטניה מתחזקים במיוחד במעקב אחר פרטי הארועים. אמרתי זאת בעבר, קשה לראות את הפער בין תפישת הברקזיט של קורבין לזו של מיי. דוגמה טובה היא ראיון עדכני עם קורבין, שהתפרסם בגרדיאן הבריטי ב-21 לדצמבר.

ראש מפלגת הלייבור תומך בהסכם ברקזיט עכשיו. הוא מתנגד במפורש למשאל עם שני. בראיון לעיתון הוא מדגיש, כי אם מפלגתו תנצח בבחירות בקרוב, הוא יפנה לאיחוד האירופי וינסה להשיג ברקזיט טוב יותר מזה של מיי לקראת התאריך שנקבע, ה-29 למארס. "אצטרך לחזור ולנהל משא ומתן, ולראות את לוח הזמנים" הוא אומר.

כמה מבכירי מפלגתו קוראים למשאל עם נוסף. קורבין, לעומתם, חוזר ומדגיש כי יש להצביע בעד הברקזיט, ובהמשך, לחזור לאיחוד האירופי לדיון על ההסכם.

אז היכן טמון ייחודו של ראש הלייבור? קורבין מדגיש את עצמאות בריטניה בחוקי הסיוע של המדינה, סיוע לפיתוח התעשייה, למשל. הוא מדגיש גם את התנגדותו לברקזיט ללא הסכם, צעד שמיי טענה כי תתקדם אליו בלית ברירה. האינטרס הלאומי הוא להצביע לברקזיט עכשיו, טוען קורבין, ומצהיר כי הנסיגה מההצבעה על הברקזיט בפרלמנט, שהייתה אמורה להתקיים ב-11 לדצמבר, נעשתה על ידי מיי, לא על ידו.

ראש הלייבור חוזר ומזכיר, כי בוועידת מפלגתו באוקטובר תמך בברקזיט אם לצידו יופיע איחוד מכס עם האיחוד האירופי, והצעה לשמירת זכויות העובדים ותנאי הסביבה שבקרבתם. הצעתו זו, לדבריו, עומדת בעינה. ולהגברת הבלבול, קורבין מזכיר כי רק 40% מחברי מפלגתו הצביעו בעד הברקזיט, 60% מהם תמכו בהישארות באיחוד האירופי.

התבלבלתם? יש סיבה טובה. עמדתו של קורבין כפי הברקזיט, כעת, דומה מאד לזו של מיי. אם כן, מדוע הוא במידה רבה דחף לביטול הדיון הטלוויזיוני בין השניים, וההצבעה בפרלמנט מספר ימים אחריו? נראה כי קורבין מזהה במבוכה הנוכחית הזדמנות לדחוף את עצמו לראשות הממשלה, ואת מפלגתו לשלטון.

האם הוא צודק? מה יקרה אם יתקיימו בחירות בבריטניה עכשיו? לגמרי לא ברור. הלייבור הוא מפלגה ייחודית, קורבין אומר לקראת סוף הראיון. ”כיוון שהוא מכוון להביא את כל הצדדים לעמדה אחת – לכן נקודת ראותי על איחוד מכס ועל גישה לשוק". נשמע טוב, אך כלל לא ברור איך צעדיו ההפכפכים תומכים בתיזה היפה שלו.

חמשת הארגונים העסקיים הגדולים בבריטניה מתרשמים כמוני כנראה. לאחרונה, הם יצאו בקריאה לחברי הפרלמנט להצביע בעד הברקזיט המוצע עכשיו. "העסקים מביטים באימה על הפוליטיקאים שמנהלים ויכוחים מפלגתיים, במקום לנקוט מעשים פרקטיים שלהם דרושים העסקים להמשך". "מביטים באימה", חשבו היטב על שתי מילים אלה.

***"ברוכים הבאים לשוק החופשי" – רכישה בסימניה,  רכישה ישירה, ביקורות ופרקים מתוך הספר כאן***

5 מחשבות על “ברקזיט-קורבין, מביטים באימה

  1. shunra

    נראה לי שההבדל העיקרי בין עמדותיה של מיי (לא תמכה בברקזיט לפני משאל העם, הקדישה את כהונתה כראש ממשלה להגשימו – ללא פרטים, ובטענה Brexit means Brexit) לקורבין (תמך בהתרחקות מהאיחוד, לאו דווקא במתווה ברקזיט, מחפש בעיקר להגן על העובד הבריטי ולמנוע עוד שאיבת משאבים ע"י האחוזונים הגבוהים) הוא ראיית התושבים.
    מיי אומרת לתושבים מה היא רוצה לעשות, וכופה עליהם את התוצאה. קורבין מגייס קואליציות רב-כיווניות ורב-עמדתיות ורב-גילאיות.

    אני עם קורבין, ובהצלחה לאיים האלה.

    אהבתי

  2. תמר בן יוסף מאת

    שונרא,

    נסכים על איחולי הצלחה לאיים, משום שזה לא רק לאיים אלא גם לאירופה ולעולם כולו. לגבי ההבדלים בין קורבין למיי, אני חייבת להודות שאיני מכירה את שניהם מספיק. התרשמותי על מיי חיובית מזו שלך, אבל בהחלט יתכן שאני טועה.

    אהבתי

  3. גיל

    אני חי בבריטניה ולא הייתי מצביע בחיים לקורבין (אין לי זכות הצבעה), ולא רק בגלל העמדות האנטישמיות שלו ושל מפלגתו. הוא לא מציע שום אלטרנטיבה ריאלית כי גם אם יהיה ראש ממשלה האיחוד לא יסכים על פתיחת ההסכם. מה שאותו מדהים זה שאף אחת מהמפלגות הגדולות לא מתנגדת בפומבי לברקזיט ולא חושבים על משאל עם שני, למרות שכמעט חצי מהבוחרים הצביעו על השארות והיום נראה שיש רוב לזה. לדעתי אם תהיה דחייה של ההסכם תהיה לפחות דחייה של ברקזיט כי לצאת בלי הסכם זה באמת אסון. גם ממה שאני מתרשם אנשים די אדישים למה שקורה למרוצ שזה ארוע עם השלכות לעשורים קדימה.

    אהבתי

  4. תמר בן יוסף מאת

    תראה את מגוון ההתיחסויות לברקזיט רק בין שלושת המגיבים של היום. לדעתי, זה נובע לא רק מהבדלים ערכיים, אלא במידה רבה מחוסר בהירות לגבי ההסכם עצמו. מה יהיה? צריך להתפלל לשפיות.

    אהבתי

  5. גיל

    ברור, איך אפשר לקבל הסכם שלא ברור בכלל מה ההשלכות שלו? אם ההסכם היה נחתם לפני שנה אז היה עוד הרבה זמן לדון ולתקן אבל בזבזו שנתיים במו"מ עקר, ואז תוך כמה שבועות הגיעו להסכם שנראה די נמהר ועם חורים ופתאום הברקזיט נראה ממשי. נראה מה יהיה ונקווה לטוב.

    אהבתי

כתיבת תגובה