יש רק שני גורמי אינפלציה, טריגרים – אינספור

מדד המחירים לצרכן עלה בינואר ב-0.4%. סיבה למסיבה, לכאורה, הוא היה צפוי לעלות ב-0.5%. המדד השנתי – מארס לעומת מארס שעבר – עלה ב-5% בלבד, לאחר 5.1% בחודש הקודם. האם נחגוג? לא נראה לי. תנודות במדד הן תופעה אופיינית, הוא, למשל, ירד ככה באוגוסט-ספטמבר 2022, וטיפס יפה לאחר מכן. רק השבוע קפץ שער הדולר ב-2.7%. מאז נקודת השפל האחרונה שלו, ב-28 במארס, הוא עלה ב-3.6%. זה אומר התייקרות בחומרי גלם ובמוצרים מוגמרים מיבוא, זה אומר עוד אינפלציה בחודש הבא.

בשורה אחת חיובית, בכל זאת, במחירי הדירות נרשמה ירידת מחירים ראשונה – 0.2% – לאחר כמעט שלוש שנים. ירידה שעדיין לא נכנסת למדד, עקב שיטת המדידה. אז מחירי הדירות אולי מתחילים לרדת, כתוצאה של התייקרות מתמשכת ועקבית בריבית המשכנתאות. כלומר, הם יורדים בהשפעת העלאת הריבית. חשוב לי לומר זאת, בגלל ניתוח מנוגד שאני רואה. ניתוח האומר כי העלאת הריבית לא חשובה ולא תורמת.

בעיתון דבר מה-14.4, מתפרסם ניתוח של כלכלן כורדי-טורקי אילהן דוגוש. הוא טוען שהעלאת ריבית בטורקיה לא תביא לירידת מחירים. זאת, על סמך ניתוח פוסט קיינסיאני שהוא מציג. לדבריו, לא העלאת הריבית היא שבלמה את האינפלציות הגבוהות בשנות ה-80, אלא שלושה גורמים אחרים: היבוא המוזל מסין, המעבר לייצור עתיר הון – המוזיל את מה שיוצא ככל שמייצרים יותר, והפחתת העוני – העניים צורכים יותר, ולכן מייקרים מחירי מוצרים בסיסיים.

הוא טוחן וטוחן עוד, הכל נכון, השאלה היא אם זה רלוונטי. ואולי נחדד את השאלה שאנו צריכים לשאול – האם טיפול בטריגרי האינפלציה השונים הוא שירסן את האינפלציה, או טיפול בשני גורמים, הריבית והתקציב?

כי אם ננתח מהם גורמי האינפלציה, במובן של טריגרים רגעיים להתפרצותה, נמצא עשרות גורמים כאלה. בישראל, למשל, שער החליפין הוא בהחלט גורם. דו"ח מודי'ס הלא-חיובי גם הוא יתרום את שלו. ובואו נביט רגע על איבוד השווי של הבנקים, שווי השוק המצרפי שלהם ירד ב-17 מיליארד שקל ב-30 יום. אז כן – משבר חברתי-פוליטי גם הוא גורם מהותי לאינפלציה.

אך כל אלה הם טריגרים רגעיים, המתבטאים הרבה פחות חזק כשהריבית גבוהה. לא יעזור דבר, הריבית היא מחיר הכסף, וכשמחירו גבוה, הוא נוטה פחות להיות מוזל על ידי אינפלציה. וכאן חוזרים לתיאוריה הכלכלית הקלאסית: יש שני גורמי אינפלציה – ריבית נמוכה והוצאה ממשלתית גבוהה. וככלל, הצפה בכסף כשכמות המוצרים קבועה. יש אינספור טריגרים, אין ספור ממש, כי כלכלה היא שיקוף של מציאות מורכבת.

על כן, אין לעצור בריבית, אולי להאט, אולי להקטין את ההעלאות, כדי לבדוק היטב כיצד המציאות מתארגנת לאחר כל העלאה. אבל חייבים להגיע לריבית ריאלית חיובית – ריבית הגבוהה במעט מעליית מדד המחירים לצרכן.

****ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניהרכישה ישירהביקורות על הספרפרקים מתוך הספר****

6 מחשבות על “יש רק שני גורמי אינפלציה, טריגרים – אינספור

  1. פנינה סופר

    מעניין מה יקרה עכשיו למדד …אולי הסטטיסטקן הלאומי החדש יוציא מדד אפוי לפי הזמנה. אגב מה זה התואר שלו. מדען נתונים ראש מדידות וגיאו אינפורמציה ? האם אפשר לקבל הסבר ?! לפחות טוב ששמו פלוס ולא מינוס .נשמע חיובי…

    אהבתי

  2. תמר בן יוסף מאת

    פנינה סופר,
    הוא לא נבחר סתם ככה, זה ברור שהוא צפוי להוציא מדד אפוי. השאלה היא כמה הוא יכול. הלמ"ס התרגלה לעבוד באופן מקצועי מאד. וכן, גם אני מתה על התואר שלו. כמובן שלא יכלו למצוא סטטיסטיקאי.

    אהבתי

כתיבת תגובה