'מהפיכה בדואר' – אין גבול לאווילות הממשלה?

זה יעלה לך 16 שקל, אמרה לי הפקידה בדואר לאחר שהעברתי לידה את המעטפה הקטנה עם הספר. ואם את רוצה שזה יימסר על ידי שליח, הוסיפי עוד כמה שקלים. למה על ידי שליח – שאלתי בתמימותי. כי אחרת ייקח למעטפה בין עשרה ימים לשבועיים, היא ענתה. אני לא זוכרת כמה צריך להוסיף למשלוח המיוחד. גם לא הצלחתי להבין זאת באתר הדואר הלא ברור. אבל זו לא הסיבה היחידה לכך שהדואר יעבור 'מהפיכה' בקרוב. הסיבה היא הפסד של 820 מיליון שקל ב-2020, וסכום גבוה יותר ב-2021.

'מהפיכה' בדואר היא רה-ארגון לקראת הפרטה. ניסיתי להבין בכמה מדינות הדואר הופרט עד עכשיו. ובכן, מהאינטרנט, הולנד היא הראשונה, ואחריה, בלגיה, גרמניה, פורטוגל, יפן ובריטניה. בבריטניה, השלמת ההפרטה ב-2015, סיימה 499 שנות בעלות של הממשלה על הדואר. עכשיו, ברור לגמרי שזה עניין לא מוצלח. קרוב ל-70% מהנשאלים בסקר בבריטניה ב-2019, השיבו כי יש לחזור לדואר ממשלתי. רק 18% אמרו שהם בעד ההפרטה.

ואצלנו, הרפורמה החדשה תאפשר לדואר למכור מוצרים ושירותים נוספים כגון ביטוח, ואפילו מטריות. הדואר, למעשה, יוכל למכור כל מוצר, לאחר אישורו של השר הממונה עליו. וכמה זמן יצטרכו להמתין למשלוח סתם חבילה? נחיה ונראה.

המהפיכה בדואר מבוססת כמובן על 'התייעלות'. ומהי התייעלות אם לא פיטורי אלף מתוך 5,000 העובדים כיום. איך תישמר רמת השירות ואף תשופר, כפי שהם מתיימרים? שאלה טובה, כמובן ללא תשובה. הפיטורים לא יהיו קלים וגם לא זולים, כי העובדים חתומים על הסכם שכר קיבוצי. להמחשה, בתוכנית הפרישה מ-2020, פיטורי 300 עובדים עולים למדינה 380 מיליון שקל.

והמהפיכה, כאמור, היא לקראת הפרטת הדואר כבר השנה. לפני עשור, ניסו להפריט ולא הצליחו. הפעם, אביגדור ליברמן ויועז הנדל החליטו להפריט על ידי מכירת 40% מהדואר לציבור ו-60% למשקיע פרטי. ללא ספק, החלטה 'רצינית', המבוססת על מחקר מעמיק.

כדאי לומר כאן כמה מילים על דואר ארה"ב, מדינה יעילה כביכול שלא מבזבזת את כספי אזרחיה. הדואר האמריקאי הוקם בשנת 1775 על ידי בנג'מין פרנקלין, שהיה אז האחראי על התחום. ב-1789, הוענק התפקיד ליורשו, סמואל אוסגוד. מאז, הדואר גדל וצמח, והוא המעסיק הציבורי הגדול ביותר בארה"ב, כ-500 אלף עובדים בתנאים הוגנים. זו כמובן אחת הסיבות להיותו מותקף עכשיו.    

בוויכוח הציבורי על הפרטת הדואר האמריקאי עכשיו, כדאי לצטט את ברני סנדרס, מועמד העבר לנשיאות של הדמוקרטים. הוא מזכיר כי הדואר מעביר תרופות למיליוני אמריקאים בזמן המגיפה. הוא אחראי גם למשלוח מיליוני שיקים של ביטוח לאומי לקשישים. האם השירות המחויב הזה ישמר גם לאחר ההפרטה?

וכמובן שכל הטיעונים האלה צריכים לעמוד לנגד עינינו בהפרטת הדואר שלנו עכשיו. שירות לכל אחד, גם לחורים הכי נידחים במדינה? איזה חברה פרטית תעמוד בזה, ללא סבסוד ממשלתי? פרנסה ראויה לכל עובד? הצחקתם את החברה שתרכוש את הדואר בהפרטה.

****ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניה, רכישה ישירה, ביקורות על הספר, פרקים מתוך הספר****

8 מחשבות על “'מהפיכה בדואר' – אין גבול לאווילות הממשלה?

  1. shunra

    כמה מלים על העניין האמריקאי: אי אפשר להפריט את הדואר, משום שהשירות מוזכר בחוקה.
    לא שהנבלים לא מנסים, בכל זאת. אז מה הם עשו? על פי חוק, אילצו את הדואר להפריש מראש את מלוא הוצאות הפנסיה הצפויות של עובדיו, ל-75 שנה קדימה. לא יכולים? הופ, רישמו גירעון תפעולי.

    אבל היו חדשות טובות על כך בתחילת מרץ: החוק הנורא ההוא בוטל, והקונגרס העביר כספים (והסנאט אישר והנשיא חתם) שיאוששו את הארגון. עכשיו רק נצטרך לראות שיחליפו את הנבל המנוול מהעמדה בראש הארגון. אבל אפשר אולי לפחות לקוות שיעשו זאת.

    אהבתי

  2. dloomy

    אווילות זה כשלא מבינים. הם מבינים ורוצים להפריט. יש טייקונים שעדיין לא שבעו מספיק וממשלה שרוצה להוריד אחריות מהכתפיים

    אהבתי

  3. לקסי

    אבל הרבנים של פורום קהלת פסקו והמאמין ליברמן אינו יכול שלא לקיים את הפסיקה. ובאה לטייקון התורן (תודה דלומי) ישועה. והשאר כתוב בספר דברי ימי חורבן החברה (והכלכלה) בישראל, אמן.
    ועוד משהו "קטנטן" הזוכה יקבל גם בנק עם סניף בכל קרן רחוב. וכבר פורסם שהמגבלות על פעולות בנק הדואר תוסרנה עם ההפרטה.
    איפה נרשמים לפיס הזה?

    אהבתי

  4. ywelis

    לפחות בתחום השילוח יש תחרות שמסייעת להורדת מחירים (עדיין לא לרף הרצוי, אבל קרוב; פעם מה שנאמר לך ב-16 ש"ח עלה 30 פלוס).

    כרגע השחיתות בשירות הציבורי גבוהה יותר מהשוק העסקי, כך שאין ברירה. אני אגב כבר שנתיים מקבל דואר בסניף המרכול שלי – עובדים שם טוב יותר, כמסתבר.

    אהבתי

כתיבת תגובה