צמיחה, תמיכה, דיסאינפלציה

אלה הן שלוש המטרות המוצהרות של 'התוכנית להפחתת יוקר המחיה'. אז בואו נבדוק את התממשותן משלוש הזוויות האלה. נפתח בדבריו של ראש הממשלה: "האם יש פה אמירה ערכית? כן, אנשים צריכים לעבוד…האם צריך לעזור למי שעובד? כן". בהתאם לכך, כמחצית מעלות התוכנית, סכום של 2.1 מיליארד שקל, מופנית למשפחות צעירות עובדות. אבל, שימו לב, רק לכמחצית מהמשפחות העובדות. כי כמחצית מהנישומים לא משלמים מס הכנסה כלל. כלומר, בנט-ליברמן מכוונים כאן למשפחות שהם אוהבים: משפחות עובדות בהכנסה בינונית ומעלה. ומה עם מקבלי שכר מינימום והדומים להם? אז, חברים, לא הפעם, למרות ששכרם לא עודכן מאז דצמבר 2017, ונשחק מאז. יתרום לצמיחה? כנראה שכן, אבל רק של אותו מגזר שבנט מחבב.

סכום גדול נוסף, של כמיליארד שקל, מופנה לביטול מכסים על מגוון מוצרי צריכה, מוצרי תעשייה וחומרי גלם לבנייה. האם ביטול המס בהכרח יוביל "לירידה במחירי הדירות, במיוחד באיזורי הפריפריה"? נחיה ונראה. בהחלט יתכן, שהקבלנים יחליטו ליהנות מהרווח הנוסף, כך גם בשאר מוצרי הצריכה ומוצרי התעשייה. אין לדעת איך הטבת המכס תתחלק בין הצרכנים למשווקים, נחכה במתח ונראה.

סכום גדול נוסף של התוכנית (כ-600 מיליון שקל) מופנה למה שמכונה "צעדים להפחתת מחירים". זה בעצם ביטול הבלו על הפחם, שאמור להפחית את מחיר החשמל ב-2.4%. הצעד אמנם דורש את אישור מליאת רשות החשמל, אך יש לשער שהוא יבוצע, כי גם לנבחרי החשמל יש איזשהו כבוד לציבור בישראל. יתרום להורדת מחירים? כנראה שכן, אבל בשיעור מוגבל.

עד כאן, הגענו ל-3.7 מיליארד שקל. זה, אם כן, לב התוכנית. השאר, פרוטות כדי להרגיע, שבצדק אינן מרגיעות. איפה העובדים משתכרי השכר הנמוך? איפה אלה שנפגעו מהקורונה, ואולי לא משתכרים כלל? הם יצטרכו לחכות כי זה "מודל מהפכני במסגרתו אנו מתמקדים באזרחים שעובדים ומשלמים מסים" אומר ליברמן, וכדאי להוסיף: עובדים ומשתכרים לא רע.

ליברמן מודיע בחגיגיות בסוף דבריו על הקמת וועדה להפחתת הריכוזיות בענף המזון. כבר שנים שאני טוענת שאין כל סיכוי לגבור על הריכוזיות במדינה קטנה, וחייבים ללמוד לחיות אתה. זאת, משום שתנאים שונים ומורכבים קובעים את מבנה הענף, ואין כל דרך להתגבר על זה. אין גם כל דרך להוכיח כי הריכוזיות דווקא משפיעה לרעה. את זאת אמר לדבר ביום א' השבוע, איש אקדמיה בכלכלה, ד"ר אלון איזנברג.

ליברמן מבטיח צעדים נוספים בקרוב, מן הסתם, פיצוי לנפגעי הקורונה. אך סדר הדברים ההגיוני אומר, התמיכה בנפגעים קודמת לכל. מה שטוב הוא שנדרש אישור הכנסת להפעלת התוכנית, ומפלגות העבודה, מרצ, יש עתיד לא יתנו לה לעבור ככה. כדאי להן להדגיש שזו אינה תוכנית דיסאינפלציה או 'הפחתת יוקר המחיה' למרות פתיחת היבוא. ניסיוננו מעיד כי אין לדעת איך יתנהגו המחירים בעקבות יבוא מוגדל.

****ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניה, רכישה ישירה, ביקורות על הספר, פרקים מתוך הספר****

2 מחשבות על “צמיחה, תמיכה, דיסאינפלציה

  1. פנינה סופר

    בתכנית החדשה שינו את העלאת שכר המינימום לרעה לעומת ההחלטות הקודמות. שוב בנימוק שלא תופס מים שאם הוא יגדל יותר תיגדל האבטלה. משרד האוצר תקוע עם הרעיון הזה אך כנראה רוצה לעזור למעסיקים ולא רואה את אנשי השכר המינימום. ואז אנו רואים את הגידול בשכר הענק וההטבות של חלק מהמעסיקים …

    אהבתי

כתיבת תגובה