שני פרקים ב'אין ממשלה'

'אין ממשלה' היא בהחלט הכותרת המתאימה למה שהולך להיכתב כאן עכשיו. אין ממשלה היא אופנה מטופשת והרסנית של עשרות השנים האחרונות. היא התחילה בהקמת האיחוד האירופי – מדינה אחת לכאורה, ללא ממשלה אחידה, והגיעה עד למטבעות הקריפטו, המצהירים על אין ממשלה בגדול.

האיחוד האירופי הוכרז בשם זה ב-1 לנובמבר 1993. אז הוכרז גם על השוק האחיד, המבטיח תנועה חופשית של סחורות, הון, אנשים ושירותים בתוך האיחוד. וזו בעצם מטרת התרגיל: בניית סוג של ארה"ב בין מדינות אירופה המפוצלות. הסרת הגבולות של מדינה ביניהן. אני זוכרת ששמתי לב לשינוי כשעברנו ברכב בין גבולות של מדינות: אין יותר בדיקות של דרכונים, פשוט עוברים. חלפו מאז כמעט 30 שנה, תקופה מספקת על מנת לסכם מה זה עושה.

ואין המחשה טובה יותר לכך מאשר הברקזיט הבריטי. בינואר 2020 פרשה בריטניה מהאיחוד, ומה המסקנה? אין מסקנה, האם זה מוקדם מדי, או מורכב מדי? בריטניה, אגב, מעולם לא הייתה חברה מלאה באיחוד האירופי, היא שמרה על המטבע שלה, ולא אימצה את המטבע האחיד – האירו. כך היא שמרה על עצמאות מסוימת, וחברותה באיחוד האירופי התבטאה בעיקר בהגירה חופשית מדי ומוגזמת מדי של עובדים זרים אליה. ועובדה היא כי 'השרברב הפולני', זה שדחק משוק העבודה את השרברב הבריטי, הספיק לבריטים כדי לאמץ את הברקזיט.

בהשראת האירו, מטבע ללא מדינה, קמו וקמים מדי רגע מטבעות הקריפטו. קריפטו במשמעותו הוא נסתר או אמנות ההסתרה בשפה היוונית. מטבעות הקריפטו הם מטבעות ללא מדינה וללא איחוד של מדינות כדוגמת האירו. סוד כוחם הוא ההצפנה של ייצורם, המגינה עליהם בפני פריצה. מה כוחו של מטבע ללא מדינה, למשל הביטקוין שיוצר לראשונה בינואר 2009? שאלה טובה, התשובה עליה נכתבת ברגעים אלה.

עד 2017, שום מדינה לא התירה שימוש במטבע מבוזר (קריפטו). ב-2017, הודיעה ממשלת יפן כי תתיר שימוש בביטקוין כאמצעי תשלום. ב-2021, הכירה אל-סלוודור בביטקוין כהלך חוקי. מדינות נוספות שוקלות להצטרף אליה. זאת, למרות הדעה המובעת על ידי ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה"ב, כי הביטקוין הוא מטבע של עסקות לא-חוקיות וייצורו מבזבז אנרגיה יקרה. כך היא אומרת, אך לא עושה דבר, גם לא מתבטאת לעתים תכופות מדי בנושא. המדינה היחידה המעזה להתמודד עם הביטקוין היא סין, שאסרה על ייצורו בשטחה.

בארה"ב, קבוצת משקיעי קריפטו ניסתה לאחרונה ולא הצליחה לקנות עותק נדיר של החוקה האמריקאית במכירה בסותבי'ס. מה זה אומר. בישראל, הביטקוין מסווג על ידי רשות המסים כנכס פיננסי, לא כמטבע. ואני, ככלכלנית פרימיטיבית, נזכרת במטבעות העתיקים, מלפני אלפי שנים, הנכרים בחפירות ארכיאולוגיות, ומעידים באופן חד-משמעי על תקופת הנפקתם. מה יש במטבעות האלה, שאין בביטקויון ובחבריו? מוטבעת עליהם תמונה של מלך או קיסר, המקנה להם כבוד ואמינות. אם כן, המטבעות הקריפטוגרפיים, בלי מלך ובלי כבוד, הם, במהותם, הכרזה על קץ המדינה. ומה עושה המדינה? היא פשוט קופאת, לא יודעת איך להתמודד.

****ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניה, רכישה ישירה, ביקורות על הספר, פרקים מתוך הספר****

6 מחשבות על “שני פרקים ב'אין ממשלה'

  1. Cateded Ur

    נראה לי לגיטימי לגמרי להשתמש במטבע אלקטרוני. זה חלק מתהליך השינוי שהעולם עובר. היום, יותר ויותר דברים נעשים אונליין. חשבי על הסחורות הנסחרות בבורסה, גם שם מרבית העסקאות לא מוחשיות. נשמע מוזר, אבל זה עובד. ויותר מזה, ממש לא מזמן ה-CME סגרו לחלוטין את המסחר שלא מתבצע אונליין. מה זה אומר? אין יותר מקום מפגש למשקיעים שממוקם פיזית בשיקאגו. היום כל ילד בכיתה ב' יכול לסחור. ברור שזה מפחיד וברור שזה נראה פרוץ. מצד שני, זה גם פתח לעולם נגיש ושוויוני יותר. טוב? לא טוב? את זה כבר נגלה בעתיד

    אהבתי

  2. תמר בן יוסף מאת

    Cateded Ur

    לא מדובר כאן על מטבע אלקטרוני, אלא על מטבע קריפטו, שפועל ללא קיום שום חוקי מטבע. על כן מערער את כל מערכת המטבעות בעולם.

    אהבתי

  3. Cateded Ur

    בוודאי שמערער וכאן בדיוק היתה הכוונה שלי – נוצר סדר עולם חדש. נראה לי עדיין מוקדם לדעת אם זה טוב או לא, אבל בטוח שזה חלק משינוי

    אהבתי

  4. עמית

    בעיניי הופעת הקריפטו היא חלק מפירוק הדמוקרטיה ובמידה מרובה הרעיון של עמים ומדינות.
    כמו כל דבר בתקופה הזאת הפוסט מודרנית הוא טוב ורע אמת ושקר האם אני חושב שזה יביא טוב לעולם?
    לא, אני חושב שעכשיו כשאנחנו מול המשבר הכי גדול של המין האנושי משבר האקלים, אנחנו צריכים דווקא יותר ארגון ופעולה משותפת. אנחנו צריכים להרוג את מה שהורג אותנו ואת הסביבה, את הקפיטליזם.
    הקריפטו הוא רק אחד מהכלים שיפריעו לנו לעשות זאת.

    אהבתי

כתיבת תגובה