זו אינפלציה? כן, אני מרגישה

כן, במפורש, לא אני מעריכה, לא תשובה מדעית, כי אין תשובה מדעית בינתיים. זו הרגשה, והיא התחזקה כשבאתי בשבוע שעבר לשלם עבור התספורת שלי. יש עליית מחירים קטנה, עשרה שקלים בלבד, אמרה לי המנהלנית. או.קיי., שילמתי, אני גם לא זוכרת מתיי הייתה העלאת התעריף הקודמת, אבל חיכיתי לזה, אני מרגישה שהמחירים עכשיו במגמת עלייה. וכפי שכתבתי, זה התחיל בהפחתת איכות, והשארת המחירים הקודמים במקומם.

סטטיסטית, בינתיים, עוד לא ברור מה קורה. מדד המחירים לצרכן עלה מראשית השנה ועד לאפריל ב-1.1%. מדד המחירים לצרכן ללא דיור, והמדד ללא אנרגיה עלו ב-1.0% באותה תקופה, דומה, אך קצת פחות. רצף כזה של עליית מחירים קורה לפעמים סביב הפסח, לכן, עוד מוקדם להסיק מסקנה. אך כפי שאמרתי מהרגע הראשון, זו עוד לא הוכחה מדעית, זה רגש, בינתיים.

באיחוד האירופי, עליית המחירים מאפריל שעבר ועד עכשיו מסתכמת ב-1.6%. בארה"ב, לעומת זאת, הקפיצה השנתית מאפריל לאפריל מסתכמת ב-4.2%. זה זינוק באמת מנקר עיניים, והוא מתיישב עם המדיניות המרחיבה במדינה האמריקאית. גורמי שלטון בארה"ב, הבנק המרכזי ומשרד האוצר, מכחישים בינתיים את קיומה של אינפלציה. אך חייבים לציין, כי הם כמו מתריעי האינפלציה מסתמכים על ההרגשה שלהם, עוד לא הגענו לשלב של קביעה חד-משמעית.

מה שתומך בהרגשה של התחדשות האינפלציה הוא הפרקטיקה המתמשכת של הבנק המרכזי: ריבית אפסית והגדלת כמות הכסף בעזרת רכישת ניירות ערך בשווקים. עוד נתון בכיוון דומה הוא שיעור הגירעון התקציבי האמריקאי, שטיפס למעלה מאז הקורונה. ברקע, מסתמנת גם התייקרות חומרי הגלם – מדלק ועד לסחורות חקלאיות – עם היציאה מהקורונה.

באופן מעניין ומאתגר, המזהירים בפני אינפלציה בארה"ב הם אנשי שוק חופשי ופיננסים. בראשם הכלכלן לארי סאמרס, לשעבר שר אוצר אצל קלינטון ויו"ר המועצה לכלכלה אצל אובמה, למרות זאת, איש שוק חופשי ופיננסים. המזלזלים בהתראות הם אנשי שמאל אמריקאים, ופול קרוגמן בראשם. האינטרס ברור, אנשי השמאל לא רוצים לחבל במאמצי ההרחבה של ג'ו ביידן. עם זאת, גם אם מוקדם עכשיו להכריז חגיגית על אינפלציה, הנתונים הקשורים אליה מעוררים חשד. וברגע, שהאינפלציה קמה, לא קל להיפטר ממנה.

אמירה דומה אפשר להפנות למזלזלים באפשרות של אינפלציה בישראל. נכון, עוד טיפה מוקדם לפעול לאחר ירידת מחירים ב-2020, מדדים נמוכים מאחוז אחד בשלוש השנים שקדמו, וירידת מחירים בשלוש השנים 2014 עד 2016. עם זאת, מגמות מחירים, ריבית ובורסה תמיד מחלחלות מארה"ב לכאן. ברגע שהן מגיעות הן מתגלמות לדמות המקומית שלהן כאן. כשהן כבר מתיישבות במקומן, הן דורשות את הטיפול של כלכלה פוליטית כאן. וזה, כבר ראינו בשנות השבעים והשמונים, משום מה, לא תמיד מתאפשר בקלות.

****ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניה, רכישה ישירה, ביקורות על הספר, פרקים מתוך הספר****

8 מחשבות על “זו אינפלציה? כן, אני מרגישה

  1. לקסי

    1. כלכלה היא *תמיד* פוליטית. (פעם – כשלמדתי בתיכון – היה מה שנקרא "כלכלה מדינית")
    2. אינפלציה היא (גם) כלי ממשלתי להקטנת החוב הפנימי…

    אהבתי

  2. ywelis

    הקפצת מחירי התחב"ץ מ-5.90 ל-6.0 שזה כמעט 2%, היתה משמעותית השנה.

    הבעיה היא לא עם עליית המחירים, אלא עם אי עליית המשכורות, שכר המינימום וקיצבת הבסיס…

    אהבתי

  3. Cateded Ur

    אני לא יודעת לגבי כל סל הצריכה, אבל מדד המזון והסחורות החקלאיות עלו בוודאות. זה התחיל בכמה אסונות טבע ואירועי קיצון אקלימיים, הגבלות סחר למינהן, המשיך בקורונה, שפעת החזירים ועכשיו כל יום יוצאים דיווחים על שיאי מחירי מזון. כמו תמיד, מי שהכי נדפק הם החלשים ביותר

    אהבתי

  4. פנינה סופר

    נכון יש באוויר הרגשת עליית מחירים . לא ממש אינפלציה רצינית. אך מעניין שיועצי השקעות בבנקים מכחישים את זה. אולי הם צודקים או שלא

    אהבתי

  5. תמר בן יוסף מאת

    פנינה סופר,

    אני, משום מה, מאמינה להרגשה של עליית מחירים. יועצי ההשקעות בבנקים מכחישים עם זה, כי מה הם יכולים להציע לך עכשיו שיפצה. ועם זאת, נחכה ונראה.

    אהבתי

כתיבת תגובה