2021 כאן. מה יהיה?

לא יודעים מה יהיה, זו התשובה.

כלכלה היא אי-וודאותיכולתי לכתוב כאן 'כלכלת אי-וודאות', זה היה נשמע מדעי, תחום חדש, ומתקבל מיד. אבל, לא, כלכלה היא אי-וודאות, זו מהותה. השוו בין המודל הכלכלי שבין סוף מלחמת העולם השנייה לשנות השבעים-שמונים, למודל הניאו-ליברלי שמאז. הסתכלו במודל שמתעצב עכשיו, אתם מבינים למה? אתם יודעים מה יהיה? חשבתם על סיפור כזה לפי שנה? כלכלה היא אי-וודאות.

הרחבה תקציבית, הרחבה מוניטרית – למה?

אני קוראת את הדרישות החדשניות, לכאורה , הרחיבו תקציב – אין גבול, הדפיסו כסף – לא חשוב כמה. קוראת ומחייכת, קוראת וקצת בוכה. מה קרה? הרי עד לאחרונה צייתנו לחוקי תקציב נלעגים. הרי עד לפני רגע אמרנו, שהבנק המרכזי יודע בדיוק כמה כסף להדפיס. זה בוודאי היה מצחיק אז, הסתכלו איך הכלכלה נראתה. אבל זה מצחיק באותה מידה לומר עכשיו: הדפיסו כסף, תדעו מתי לעצור כשתראו אינפלציה. מה, נראה לכם שישר מסכימים על אבחון אינפלציה? נראה לכם שישר נוקטים באמצעים? מי שלא היה כאן בשנות השבעים והשמונים, לא יודע כמה אינפלציה יכולה להיות רעה. כמה כוחות צריך לגייס כדי לטפל בה. אז התאפקו קצת עם הכרזותיכם. כלכלה היא אי-וודאות. חישבו שוב.

גלובליזציה – OUT

אני קוראת את דבריו של מי שמכריז על עצמו "רק פרופ' זליכה יציל את הכלכלה!", קוראת ולא מאמינה. "אבטל את כל המכסים ואת כל המכסות על יבוא מזון, הגיע הזמן שאנחנו נפסיק לשלם 25% יותר!". בתור התחלה, אני ממש שונאת סימני קריאה, גם אם זה מצע בחירות לישראלים מפגרים, כמותי. אני גם מסויגת לגמרי מהמסר. לא ניכנס עכשיו לדיון הרציני על מדיניות יבוא. רק נאמר, שבכל העולם מורגשת עכשיו התכנסות פנימה, ניסיון לחזור לכלכלה המקומית. איך עושים זאת בלי מכסים ובלי מכסות? חשבת רגע מה יהיה עם חמאת תנובה, זליכה? עם החקלאים? עם איכות הסביבה?

שכר מינימום – הדברים הקטנים IN

הדבר שאני כן יודעת בוודאות על 2021 הוא, שזו תהיה השנה של הדברים הקטנים. איתות מובהק לכך הוא הקפצת שכר המינימום ביום ו' האחרון בארה"ב. היא קרתה ב-20 מדינות וב-32 ערים. ב-27 ממקומות אלה, שכר המינימום יהיה שווה או גבוה מ-15 דולר לשעה. להמחיש את גודל הדרמה? שכר המינימום הפדרלי בארה"ב הוא 7.25 דולר לשעה מאז 2009. חישבו על הפער, חישבו על אורך התקופה שבה שכר המינימום לא השתנה.

אז, כן, יגדילו בהמון את התקציב בארה"ב, אבל העלאת שכר המינימום תהיה ה-דרמה. והיא מלווה כבר מעכשיו בדיון הנצחי – יפטרו עובדים? האבטלה תעלה? נוכל לראות את התשובה כבר בקרוב, אם נבנה את זה כניסוי מסודר מלכתחילה. יהיה מעניין, באמת, בשנת 2021.

***ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניה, רכישה ישירה, ביקורות על הספר, פרקים מתוך הספר***

8 מחשבות על “2021 כאן. מה יהיה?

  1. לקסי

    עכשו, תמר, לכי לְלַמֵּד פסיכולוגיה.
    את אי-הודאות בכלכלה היכרתי כבר לפני ששמעתי את הצרוף "אי ודאות".
    ב-1981 אחרי ששבתי המלימודי ב-ISS בהאג פגשתי את איתן הוכמן ואמרתי לו שחדלתי להאמין למודלים המתמתיים בכלכלה. מה? גם אתה עברת למודלים התנהגותיים?
    ומה שבכל זאת נשאר בסיס מוצק ("התנהגותי"?) הוא שכלכלה נועדה להיטיב עם כמה שיותר א/נשים לאורך תקופה ארוכה ככל הניתן.
    העלאת שכר נשענת על אותו בסיס

    אהבתי

  2. ywelis

    * חמאת תנובה – חשובה לקרן הסינית שמחזיקה את תנובה
    * החקלאים – מתפרנסים יותר מהתמריצים והפיצויים מאשר ממכירת תוצרת, ששליש ממנה מושמד לפני שמגיע לצרכן
    * איכות הסביבה – מופקעת ע"י התעשיינים המחוברים לשילטון (תצ"א שילמה על הנזק שלה לנגב? השפכים שהגיעו לים התיכון בנוב' בשיטפון האחרון באו מעצמם?).

    לדעתי כל עוד הכלכלה מבוססת על מודלים ולא על מידע, היא תמשיך להיות אי וודאית…

    אהבתי

  3. ywelis

    העלאת שכר המינימום לא תשנה כי המחירים יקפצו לפיו.

    כמו שלפני 15 שנה עיריית ירושלים שילמה מענק לסטודנטים ששכרו דירות, לכיסוי השכ"ד. מה עשו המשכירים? העלו את השכ"ד…

    אהבתי

  4. תמר בן יוסף מאת

    ywelis,

    חמאת תנובה חשובה לי ולעוד כמה מחבריי. אין לי מושג מהיכן אתה מביא את העובדות בסעיפים ב' ו-ג' בכזו פסקנות והחלטיות.
    הכלכלה היא אי-וודאית במהותה. כתבתי ככה. משום כך, ערכם של המודלים הוא מוגבל.

    אהבתי

כתיבת תגובה