היום שאחרי. מה יישאר מ'מדע' הכלכלה

אני חושבת על זה המון בימים אלה. מה נשאר מהכלכלה של פעם, הכלכלה כפי שאני למדתי אותה לפני יותר מחמישים שנה, מה יישאר ממנה בגמר הקורונה. כי הפרקטיקה הכלכלית של ימים אלה היא בהחלט מוזרה במונחים של אותה כלכלה. היא זונחת את יסודותיה, ובראשם, השליטה הממשלתית המושכלת בכמות הכסף. שליטה, שבראש וראשונה אמורה למנוע אינפלציה.

סימן ראשון להתערערות האמון בכלכלנים ובמקצועם הוא מינוי שני נגידי בנקים מרכזיים מובילים שאינם מהמקצוע: כריסטין לגרד, בבנק האירופי המרכזי, בנובמבר 2019, וג'רום פאואל בפד האמריקאי מפברואר 2018. שניהם משפטנים העוסקים שנים רבות בכלכלה, מכירים את הסוגיות, אך לא ממש כלכלנים בנשמתם. האם היותם משפטנים, ולא פרופסורים לכלכלה כמקובל בדרך כלל, אינו אומר משהו? האם הוא לא מבטא תפישה שונה של תפקיד הבנק המרכזי?

ידיעה שפרסמה בימים אלה תפשה את עיני והביכה אותי, אני מודה. איך מכבים משבר? נאמר בכותרת דה מרקר, מטביעים אותו בכסף, משיבים שם. הנזילות העודפת בגוש באירו מגיעה היום ליותר משלושה מיליארד אירו. זאת, לאחר שהבנק המרכזי יצא בסבב נוסף של הלוואות לבנקים, חלקן בריבית שלילית ששיעורה מגיע עד למינוס 1%.

הבנק המרכזי האירופי מלווה לבנקים סכומם בלתי מוגבלים. זאת "נזילות עודפת" – רבה יותר ממה שהבנקים אמורים להחזיק ביחס להתחייבויותיהם. ומה הם עושים עם הון העתק הזה? הם מפקידים אותו בבנק המרכזי. על כן, ריבית ההלוואות הבין-בנקאיות באירופה צנחה למינוס 0.504 לפני שבוע ביום שני. הבנתם? אני מקנאה, כי אני לא בטוחה שאני מבינה.

מטרתה העיקרית של הנזילות העודפת היא שמירת האמון ביכולת הבנקים לממן ולהתממן, ומניעת מחנק אשראי, כתוב שם. האם היא מעודדת צמיחה? לא שמנו לב לזה. את מי היא מעשירה? טוב, את מי שמתעשרים תמיד ממשחקי כסף. כי זה מה שאנחנו רואים מ-2008 ואילך, ועכשיו בייתר שאת, הגדלה ניכרת במספר המיליארדרים, ובהיקף העשרתם. ומנגד, התרוששות מתמדת, שרק גוברת עכשיו בהרבה, בתחתית עקומת ההכנסות.

ומה עם צמיחה, כפי שהיכרנו פעם, צמיחת תעשייה, חקלאות, תיירות? את הצמיחה הזו דוחקים למדינות המתפתחות, יחד עם זיהום מקורות הטבע שהיא מביאה. איך זה ייפתר עכשיו – על ידי תיאוריה כלכלית חדשה? על ידי גילוי פתאומי של 'האמת'? ספק רב, נראה שכמו תמיד, השינוי יבוא לאחר משבר מוניטרי. זו גם הסיבה שמקפידים לשים משפטנים בראשות הבנקים המרכזיים. הם ייצאו נקיים. את מחיר אחיזת העיניים המתמשכת ישלמו העניים ודרגי הביניים.

ומה יהיה עם מקצוע ('מדע') הכלכלה? הוא, כך נראה, יחזור ליסודותיו הישנים. מיסוי ראוי יותר של המיליארדרים ושל החברות שהם מחזיקים. מימון פעילות הממשלה בדרך זו, ולא על ידי הדפסת כסף. הוגנות רבה יותר בניהול מקורות הטבע. ואולי גם השבת הצמיחה האמיתית, הצמיחה היצרנית למדינות המכונות מתועשות. המדינות שבחרו לשבת בשקט ולממן מרחוק, משנות השמונים והלאה.

***ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניה, רכישה ישירה, ביקורות על הספר, פרקים מתוך הספר***

2 מחשבות על “היום שאחרי. מה יישאר מ'מדע' הכלכלה

כתיבת תגובה