קורונה, עוד סיוע, שיהיה

כבר הכותרת רוצה לומר לכם: זו אינה תוכנית, מה שפורסם ביום ה' על ידי הממשלה, זו ערכת סיוע מורחבת בלבד. זו אינה תוכנית, משום שהיא לא אומרת דבר על אופן מימון ההוצאה הנוספת. זו אינה תוכנית, משום שאין בה התייחסות לחילוץ המשק מהשפל, והחזרתו לפעילות רגילה. יש בה בעיקר סיוע מורחב לנפגעי הקורונה: היקף רב יותר של מסתייעים, וזמן סיוע ממושך יותר.

לו הייתה זו תוכנית, אופן המימון שלה היה מופיע מיד בהתחלה. לו הייתה זו תוכנית, היא הייתה מתייחסת לנתון המדהים שפורסם לאחרונה על ידי איתן אבריאל בדה מרקר: בישראל, היום, חיים 121 מיליארדרים, המחזיקים בידיהם 74% מהעושר של 500 עשירי המדינה, סך של 172 מיליארד דולר. מכאן ברור, שמגוחך לדבר עכשיו על מימון הסיוע באשראי, גם אם הוא הכי מוזל, על העברת העול לדורות הבאים. יש מי שיכול וחייב לשלם על הזכות לשבת בישראל. כמה מיליארדרים מקומיים והרבה עולים חדשים – בעיקר רוסים, וצרפתים מעטים – הנהנים מתנאי פינוק. לא חשוב איזה מס יטילו עליהם – מס רכוש, מס חברות, מס הכנסה שולי – צריך לבדוק את הפרטים. בינתיים, הם משלמים מס אפסי, לא תהיה בעיה לגייס מהם כסף רב.

לו הייתה זו תוכנית, היה מדובר בה על אופן חילוץ המשק מהשפל. ההרחבה הנדרשת בתקציב הבריאות, ובכוח האדם בתחום, הצעדים הנדרשים בחינוך, בדיור הציבורי, בתחבורה ציבורית ובעוד תחומים. כלומר, הדחף הציבורי הנדרש להצמחת המשק. במקום זאת, מזכירים כל יום פגיעה אחרת בתגמול עובדי המגזר הציבורי, 'אוכלי החינם'. להמריץ אותם למשוך את קרנות ההשתלמות שלהם – על ידי פטור ממס על משיכה מקרנות לא נזילות, בששת החודשים הבאים? להמריץ את החיילים המשוחררים בחמש השנים האחרונות למשוך עד מחצית מפיקדון השחרור שלהם? זה יביא צמיחה?

ועכשיו, לסיוע עצמו, המון סעיפים, מי מסוגל להשתלט על מה שנכתב ללא עזרת מומחה. אותי, בשלב זה, מעסיקה רק שאלה אחת: האם סיוע זה באמת מקיף את כל האוכלוסייה? בגרסתו הקודמת הוא דילג על חלקים מהציבור. מה קורה עכשיו עם חייל המשתחרר מהצבא – הסיכוי שלו למצוא עבודה הרי אפסי – הוא יוכל לקבל סיוע מיד? לא הצלחתי למצוא הוראה ברורה לפונים: כולם ביטוח לאומי-דמי אבטלה, או שעצמאים יזכו למענה באוצר? הדברים האלה צריכים להיות כתובים בגדול במודעות בעיתונות: מי זכאי, לאן לפנות. ואסור לשכוח: בגרסתה הקודמת של התוכנית היו עיכובים ניכרים בתשלום, עד כה, היא מוצתה רק במחציתה.

ולסיכום בכמה מילים, נתניהו מעולם לא למד באמת את יכולותיה של הממשלה, הוא בז לה, מלכתחילה. אין לו מושג מה ממשלה טובה יכולה לעשות. נראה שגם עכשיו הוא לא שינה את עמדתו. הוא מוכן להזרים כסף, הוא לא מוכן ללמוד את דרך תפקודה של הממשלה לפרטיו. ואולי, עכשיו, חלק מציבור מעריציו יפנים: זו לא הייתה תורה, שנאת הממשלה שלו. זו הייתה קלות דעת ויהירות. זה מה שהיה שם, בהרס השיטתי והמתמיד של יכולות עובדי המדינה.

***ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניה, רכישה ישירה, ביקורות על הספר, פרקים מתוך הספר***

6 מחשבות על “קורונה, עוד סיוע, שיהיה

  1. עדי

    תודה על עוד מאמר חד ומדויק.

    הבעיה היא שתפיסת-העולם של נתניהו, כפי שתיארת אותה היטב, שותפים לה גם מרבית האנשים שסביבנו, אפילו האינטיליגנטיים שבהם. הם עשויים לבוז לשחיתות שלו, להסתה, לתחמנות הפוליטית ועוד, אבל יקבלו כמובן-מאליו את "הצורך" לקצץ במגזר הציבורי כדי לממן את עלויות הטיפול במשבר; ויזהירו מפני "הסכנה" הטמונה בהגדלת הגירעון.

    ואני גם חושב שזה חלק מהפספוס של אנשי "רק-לא-ביבי" – שמרביתם אולי לא מבינים שגם אם וכאשר נתניהו יזוז מעמדתו הפוליטית, תפיסת-העולם שלו תישאר כאן איתנו (ובפרט אצל רוב מקבלי ההחלטות והפקידות הבכירה).

    אהבתי

  2. תמר בן יוסף מאת

    עדי,

    אני מקווה לטוב, ומנסה ככל האפשר לקרב אליו אנשים. אני לא נאיבית, הייתי כלכלנית כשכל הסטייה הזו לניאו-ליברליזם החלה. כך שאני חושבת מניסיוני שאף פעם אנחנו לא מבינים עד הסוף. נחכה, ונקווה לטוב.

    אהבתי

  3. ywelis

    לביבי טוב שיהיו עניים… כי הם שבוחרים בו. הוא נהנה מכל רגע במשבר הזה, האמינו לי. מקבל חיים חדשים (שימו לב כמה הוא זורח ומחייך) עם כל מצגת אפוקאליפטית לעם בטלוויזיה, עם כל דחיה במשפטו וכל עני שהוא יוצר במדיניותו.

    אני באמת לא מוצא סיבה שהוא ינהג אחרת. למה לו? מה מאיים על שלטונו? תנו לי דבר אחד.

    אהבתי

  4. תמר בן יוסף מאת

    ywelis,

    אני לא בטוחה שאתה צודק עכשיו, דברים משתנים. חברים שלי מספרים, שתומכיו האדוקים של נתניהו במחנה יהודה מפנים לו עורף לאחרונה, והמשפט בינתיים עומד להתקיים.

    אהבתי

כתיבת תגובה