כמה מגיע לבעל מספרה בירושלים

בשבוע שעבר, קראתי באתר דבר מאמר מוצלח של טל כרמון על שביתת קוסמטיקאיות, מעצבי שיער ובעלי מקצועות דומים, שהייתה צפויה ביום א' השבוע. הם מתלוננים על פיצוי לא מספיק, או אי פיצוי כלל, על הפסדיהם עקב הקורונה. לא התפלאתי, רק חשבתי מיד איך הממשלה יכולה להיערך מראש לפיצוי אנשים בענף הזה, מה היא יודעת עליו. במאמר, מצוטטת הערכת ארגון בעלי המלאכה על מספר העוסקים בתחום – כ-300 אלף איש.

פתחתי את סקר כוח אדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הסקר המלא האחרון הוא ל- 2018, ובו נתוני שנת 2017. וכך מצאתי שם: מעצבי שיער, עובדים במכוני יופי ובעלי משלח יד דומה – 32.5 אלף איש. תשיעית ממה שרשום בארגון המקצועי, ואני לגמרי לא מתפלאת. סקר כוח אדם הוא סקר מדגמי, התופש כ-20 אלף מרואיינים בכל חודש, כמה אפשר לדייק בסקר כזה לגבי מקצוע כזה, שבו רבים עובדים חלקית ביותר מהבית.

ומאידך, כמה אפשר לדייק ברישומי ארגון מקצועי. ברור גם, שגוף המתכוון לשלם פיצוי למועסקים המושבתים עכשיו, רצוי שיידע מראש בערך כמה. נזכרתי במעצב השיער המוערך שלי, איך הוא מוגדר עכשיו, האם הוא מפוצה כראוי? ב'דבר' קראתי מאמר על שכירים בעלי שליטה, אני מקווה שהוא לא ביניהם. ברור לי, שהוא שם אלפי שקלים כל חודש – לשכירות, לתחזוקה, ולמיסים שונים – לפני שהוא פותח את דלתה של מספרתו המטופחת במרכז העיר. וכמובן שהוא גם משלם משכורות בטווח רחב מאד לעובדיו בדרגותיהם השונות.

אני תוהה, אם אפשר בשליפה לקבל נתוני אמת על העוסקים במקצועות שלעיל ועל שכרם ברשות המיסים או בביטוח הלאומי. תחושתי אומרת לי שלא, הם, אולי במתכוון, לא בנויים לזה. מי שכן היה יכול לתת הערכה סבירה הוא משרד העבודה של פעם, וודאי לא המשרד המוכה של היום. שם, במאמץ משותף של יחידות כגון הרשות לתכנון כוח אדם, האגף להכשרה מקצועית, שירות התעסוקה וגופים דומים היה ניתן להגיע לאומדן אמין. איך? קשה לשכנע את מי שלא מכיר, אך אדם שעוסק שנים בתחום מסוים אוסף בתוכו צבר ענק של פרטים קטנים, ומפתח אינטואיציה לכל מה שקשור בהם.

כל היחידות המוזכרות לעיל נסגרו או נוונו קשות מאז שנות השמונים. זאת, בהשראת הממשלה שזלזלה (האם מחמת הפחד?) בידע הטמון בהן. ועכשיו, ברגע של אמת, הממשלה קפואה. אין לה מושג איך מתחילים להתמודד. הייתי אומרת אפילו שהממשלה מאוימת. אין לה נתונים, אין לה תמונה אמיתית כלשהי של העובדים בישראל.

לכו, עכשיו, תעזרו לעובדים שאין לכם מושג מי הם. לכו תעזרו לעובדים שאתם לא יודעים עליהם דבר. הרבה יותר נוח להתעלם מקיומם. לא משלמים, ולמען הסדר הטוב, משמיצים מראש את מי שמעז לבקש.

***ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניה, רכישה ישירה, ביקורות על הספר, פרקים מתוך הספר***

2 מחשבות על “כמה מגיע לבעל מספרה בירושלים

כתיבת תגובה