ג'ונסון הביא את הרגיעה לבריטניה. האמנם?

נצחונו של בוריס ג'ונסון בבחירות בבריטניה אינו מוטל בספק. 365 מושבים לשמרנים, 202 מושבים ללייבור. 43.6% לעומת 32.1%. עלייה צנועה – 1.2%- מהבחירות הקודמות  למפלגה השמרנית, נפילה של ממש – 7.9% לג'רמי קורבין. גידול ניכר – 4.2% לדמוקרטים הליברליים, והשאר, מפוזר בין המפלגות.

ברור לגמרי, שזה לא קסמו האישי של גונסון שעבד כאן, הוא מעולם לא נחשב בבריטניה לאיש אמין. זו מוזרותו או טפשותו של קורבין. הבחירה בלייבור, הפעם, היא הנמוכה ביותר, במושבי פרלמנט, מאז 1935. הבחירה בשמרנים היא הגבוהה ביותר, במושבים, מאז 1987. האנטישמיות והאנטי-ישראליות של קורבין כנראה התבטאו כאן. אבל מעל לכל, התיחסותו הלא-ברורה לברקזיט. זה לא הפיננסיירים של לונדון שהצביעו בעד ג'ונסון, אלה הפועלים ובעלי העסקים הקטנים בפריפריה. הם כבר שלושים שנה מתמודדים עם 'השרברב הפולני', והם ומקורביהם מצהירים עכשיו כי נמאס להם. התפנית הברורה ביותר מלייבור למפלגות האחרות התרחשה במחוזות כריית הפחם והתעשייה בצפון בריטניה. לקח להם יותר מ-30 שנה? הנה עכשיו הם הבינו.

הם מבינים, אמנם באיחור, כי קורבין לאורך כל הדרך נמנע מהצגת עמדה ברורה כלפי הברקזיט. הוא אמנם ניסה להכשיל את השמרנים, ובעיקר את תרזה מיי, אך זה הכל. יותר משלוש שנים חלפו ממשאל העם, והציבור החליט שהוא הולך עם מי שמציג תפישה חדה. על פי הדיווחים מבריטניה, מצעו של ג'ונסון הוא מצעה של תרזה מיי, לבד מתיקון חשוב אחד. מיי התלבטה בצדק ביחס לסימון גבול המכס בין צפון אירלנד הבריטית לאירלנד. זאת, משום נפתלותו הגיאוגרפית. ג'ונסון, לעומתה, החליט שהכי חשוב להיות ברור. בדיקת המכסים, ומן הסתם גם בדיקת הנכנסים לבריטניה, תיעשה בקו הגבול בין בריטניה לצפון אירלנד. ג'ונסון לא הכריז על כך במפורש, אך שר הברקזיט שלו הבהיר זאת. ג'ונסון לא הכריז מחמת תחמנותו, או משום שאין לו מושג ולא אכפת לו? בנאום הניצחון שלו, הוא דיבר על "עזיבת האיחוד האירופי כממלכה אחת" דהינו, בריטניה וצפון אירלנד ביחד.

איך השיטה הזו תחסום הברחת סחורות מהאיחוד האירופי לבריטניה דרך אירלנד? איך היא תחסום חדירה של עובדים זרים? לא ברור, אבל ג'ונסון החליט, ובכך הוא השיג את יתרונו. לבריטים כנראה נמאס מההתחבטויות התוקעות את המדינה. הם מעדיפים תזוזה, יהיה מה שיהיה.

נצחונו של ג'ונסון דומה באופן מוזר לזה של טראמפ בארה"ב. גם הוא הבין, מה שהדמוקרטים הפיננסיירים לא הבינו, כי קשה מאד להיות עובד מפוטר. זה גיהנום לשבת שנים ללא עבודה, או לעבור ממעמד של עובד ייצור מוגן בוועד, למעמד שומר משולל זכויות בקניון. ההיפוך הפוליטי הזה, הפיכת מפלגות הימין ל'מגינות העם', עוד ייטחן עד דוק בעשרות השנים הבאות.

ובינתיים,  ג'ונסון מתכוון לזנק אל הברקזיט מיד. מה הלאה? הרבה דברים לא ברורים. אך נדמה שהבריטים נרגעו בינתיים, ג'ונסון יתמודד עם האיחוד האירופי כפי שהוא הצליח להתמודד איתם.

***ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניה, רכישה ישירה, ביקורות על הספר, פרקים מתוך הספר***

12 מחשבות על “ג'ונסון הביא את הרגיעה לבריטניה. האמנם?

  1. ywelis

    תודה על הסקירה

    נראה שיותר מאשר ניצחון הימין, זו אכן מפלת השמאל, מאחר והוא נעשה (במערב בכלל) 'שמאל חדש', שאין לו דבר כמעט עם הישן (סוציאליסטי, חברתי, שוויוני). החדש מתעניין בעיקר בקורבנות ומיעוטים, ומוצא את הגאולה ברדיפת הלבנים המבוססים, שעצם קיומם הוא כביכול איום על המיעוטים.

    אבל זו גם תחרות על המסר הפשטני ביותר, והלייבור חסר את המנהיג שישמע פשטני יותר…

    אהבתי

  2. GeorgVon1

    תמר, אני חושב שג'ונסון אהוב מאוד ולראייה, הוא ריסק את מפלגת ברקסיט. תקשיבי פעם לנאום שלו מול אנשים, יש לו דרך מיוחדת לתקשר עימם.

    יכול להיות שהוא מתקשר עם הבייס שלו חזק ופחות עם מי שבחוץ, אני לא מספיק בקיא, וכאן אפשר להסביר שיש בעיה עם קורבין, כמו שכתבת.

    אולם עדיין לא מובן מדוע הליברלים הדמוקרטים והירוקים לא לקחו את הקולות שהם שמאל לא אנטישמי וכדומה. וכאן יכול להיכנס הטיעון שלך – שאת אומרת שמפלגות הימין הפכו למגינות האדם החלש וכולהו.

    אהבתי

  3. תמר בן יוסף מאת

    GeorgeVon1

    אני פחות בתקן מסבירה בינתיים, יותר בתקן לומדת ותוהה. משהו מעניין קורה כאן, בואו ננסה להבין. זה מעניין מה שאתה אומר על דרך התקשור של ג'ונסון עם אנשים.

    אהבתי

  4. עמית

    הלייבור החדש של קורבין הציג מדיניות סוציאל דמוקרטית
    קלאסית, אטלי ובוורידג' היו חותמים עליה אילו היו בחיים.
    מדוע הבוחר הבריטי לא בחר בזה? אולי מאותה סיבה שאנשים בישראל בוחרים ליברמן ולפיד.
    קורבין הלייבור לא אנטי ישראליים ולא אנטישמיים, זה סתם תעמולה של עיתוני מרדוק.
    בכל מקרה אין לעמדה הזאת שלהם שום משמעות מבחינת הבוחר הבריטי, הבוחר רצה ברקסיט.
    העובדה שג'ונסון לא יעשה ברקסיט משום שהוא לא רק שקרן אלא שזה בניגוד להסכם יום שישי הטוב לא הפריעה לבוחר שהעדיף אשלייה.

    אהבתי

  5. תמר בן יוסף מאת

    עמית,

    אני חוששת שאנחנו לא מסכימים הפעם. הרב הראשי של בריטניה קרא לכל היהודים לא להצביע קורבין, אני בטוחה שהוא בדק את העובדות היטב לפני כן. חברת פרלמנט יהודייה מטעם הלייבור התפטרה בטיעון של אנטישמיות, ועוד ועוד.
    אני לא מכירה כל פרט במצע של קורבין. וזה לא חוכמה להיות בעד ביטוח בריאות או פנסיה טובה יותר, כשלא מפרטים איך ישיגו את הכסף. עקבתי אחריו בעיקר בהתייחסות לברקזיט, וראיתי התפתלות לא נעימה, במטרה להעיף את מיי מראשות הממשלה. זה הספיק לי, כי הברקזיט הוא הבעיה של בריטניה עכשיו, קורבין לא הבין שהוא צריך לגלות כלפיה יחס רציני.

    אהבתי

  6. פנינה סופר

    האיש עם הכלב גונסון מצטייר אכן לא רק כחובב כלבים אלא גם כחובב אנשים וזה נראה סוד קיסמו בצרוף כמובן שהוא מדבר דברים ברורים שזה כנראה מה שאנשים אוהבים., אם הוא יקיים ימים יגידו., אך אותי מדאיג שבכל המדינות מתרסקות מפלגות הפועלים ואני תוהה אם זה בגלל שהם כבר לא נלחמים למען העובדים או בגלל שהכוחות האחרים ובעלי ההון התחזקו מאד.

    אהבתי

  7. תמר בן יוסף מאת

    פנינה,

    נמשיך לתהות. נדמה לי שזה הולך ביחד: התרסקות מפלגות הפועלים והתחזקות הכוחות האחרים שניצבים מולם. לתחושתי, אחד הגורמים העיקריים הוא הגלובליזציה שהסיטה ייצור ותעשייה מהמדינות המפותחות לפריפריה, והפכה את מעמד הפועלים במערב למעמד המובטלים. אבל הכל באמת לא ברור, כולל תפקודו העתידי של ג'ונסון, שהשאיר את הברקזיט פתוח ולא ממש מוגדר.

    אהבתי

  8. פנינה סופר

    זה כבראה חלק מהענין שהסטת הייצור לפריפריות היא חזרה בעצם לסוג של קולוניאליזם שהתקפל בזמנו.והפועלים בפריפריות לא מאוגדים וגם מנוצלים השאלה תמר למי מצביעים אותם מובטלים בארצות המפותחות

    אהבתי

  9. תמר בן יוסף מאת

    פנינה,
    והתשובה המרתקת בעיניי, התשובה שאני לא אוהבת וגם השמאל לא רוצה לקבל, היא שהם הצביעו ג'ונסון בבריטניה וטראמפ בארה"ב. עולם מוזר ומעורר מחשבה.

    אהבתי

כתיבת תגובה