מה-זאת כלכלה. מה עכשיו

פנו לכמה אנשים שאתם מכירים, שאלו אותם: מה-זאת כלכלה. על מה המקצוע הזה אמור להשיב. אני בטוחה שתופתעו – מריבוי התשובות, או דווקא ממיעוטן. מה שברור לי הוא שתמצאו תשובה שונה בין קבוצות שונות – למשל, גברים ונשים.

נשים, על פי הניחוש שלי, ייכנסו יותר לפרטים, ינסו כל פעם מחדש לפענח את חווית הקניון האחרונה שלהן. גברים יסבירו בסמכותיות את יחסי טראמפ עם סין, ואת גירעון התקציב. אני, אישה במקצוע גברי, מדלגת תמיד בין שתי האפשרויות. בשבוע שעבר, הזכרתי כאן את סוגיית ה'ממשלה קטנה-ממשלה גדולה', סוגייה שהבלטתי בספרי ברוכים הבאים לשוק החופשי. גודל הממשלה לא היה נושא לדיון אז, הוא הפך להיות מרכזי יותר היום.

הזכרתי גם את פוליטיקת סחר החוץ. הדגשתי כי נחוצה פוליטיקת סחר חוץ, כלומר, תשומת לב לפרטים. הבאתי שם את הסחר סין-ישראל כדוגמה. בשנת 1991, היה היבוא מסין אפסי, והעודף במאזן המסחרי הסתכם ב-23 מיליון דולר. בסוף אותה שנה, נפתחה החשיפה ליבוא מארצות שלישיות – פתיחה מוחלטת ליבוא מאותן ארצות שלא היו מחוברות בהסכמים לישראל. על כן ב-2007, הגיע גירעון הסחר שלנו – עודף יבוא על ייצוא – עם סין (כולל הונג-קונג) ל-3 מיליארד דולר. והנה, עכשיו, ב-2018, הגירעון מסתכם ב-33 מיליון דולר. כדאי לבדוק, ואנסה לעשות זאת בשבועות הבאים. כלום לא קורה בסין בלי הממשלה. לא נתקלתי בשום התייחסות בישראל לשינוי המוזר הזה.

עוד פרט, שאני עוסקת בו תמיד, הוא מדיניות שער החליפין של ישראל. שער החליפין שהפך לכאורה להיות חופשי, אך נתמך חלקית על ידי בנק ישראל. ייסופו של השקל שוב נמצא בכותרות עכשיו, עם החלטתו של נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, שלא להתערב בשוק המטבע.

שלושה נושאים גדולים עד כה, אך בואו רגע נחזור לכאן ועכשיו. תשובתי הנשית והלא-צעירה לשאלה מה-זאת כלכלה היא ה-כל: כל פרט בסביבה. קניון חדש במבשרת ציון? כל מבנה הסחר המקומי מושפע. חילופי רשת מרכולים בקניון? הקניות שלי עכשיו נראות אחרת. מעבר לבנקאות אלקטרונית חדשה? ברור, היא מחלחלת לחשבונאות ולצמיחה. אפילו המעבר ממגוון שטרות לשטרות של 200 שקל בעיקר בכספומט עושה משהו.

ובמילים אחרות, המיקרו-כלכלה, כלכלת הדברים הקטנים היא המון. פעם הבינו את זה בממשלה. במשרד התעשייה והמסחר הייתה יחידת איזורי פיתוח מכובדת. יחידה מיוחדת לכלכלה ביישובים הערביים. יחידה פעילה להגנה על הצרכן. אין לי מושג אם הן קיימות עכשיו. אין לי מושג אומר דה-פקטו: הן לא שם. הייתה ספריה לחקר שווקים, היא נעלמה. כן, ספרייה עם הדרכת מומחים. שיטוט אישי באינטרנט לא יניב מידע באיכות דומה.

אז אחרי כל השנים, אני אומרת היום: כלכלה זה ה-כל. מהבחירה בין שדרת חנויות לקניון, עד לפיקוח הבריאותי על רשת פלאפל (מי בכלל אמר שרשת היא מבנה רצוי בפלאפל). ומי שלא מבין שה-כל כלכלה, לא יכול לנהל כלכלה. הוא מוצא את עצמו לאחר תקופה, שבוי בידי רשתות קניונים, רשתות שיווק והסינים.

***ברוכים הבאים לשוק החופשי רכישה בסימניה, רכישה ישירה, ביקורות על הספר, פרקים מתוך הספר***

8 מחשבות על “מה-זאת כלכלה. מה עכשיו

  1. shunra

    מה שאני חושבת שאני לומדת מקריאת כתבייך בהנאה כבר *המון* שנים: כלכלה זו ערכת עדשות לבחינת ההתנהלות האנושית.
    (וגם אני תוהה על המשמעות של ההתנהלות הסינית מול ישראל – ומול ארה"ב. ומול מטבע חוץ באופן כללי, הבוקר. נראה לי שהולך להמשיך להיות מעניין.)

    אהבתי

  2. תמר בן יוסף מאת

    שונרא,

    תודה, שימחת אותי כרגיל. כן, סין תמשיך לעשות לנו חיים מעניינים. זו הנקודה שבה אני נותנת קרדיט לטראמפ: הוא הראשון מנשיאי ארה"ב שמעז לומר זאת. זה לא אומר שאני חושבת שדרך התמודדותו נכונה. אבל אני מודה: אין לי מושג מהי הדרך הנכונה, לא יודעת אם יש למישהו.

    אהבתי

  3. לקסי

    ההגדרה שלי קצת יותר מפורטת משלך, כל מערכת היחסים בחברה שאינם מבוססי אהבה,
    השתמשתי במילה זו, אהבה, לציין גם יחסים שאנחנו קוראים להם חברוּת, ידידות וכיו"ב להרחבה מעבר לזוגיות.

    אהבתי

  4. מיכאל לינדנבאום

    ללקסי,ואני חשבתי לטום-תומי,כי מעבר לקומבינציות המילוליות ,מהות המשחק הכלכלי הוא ,הוא מי מרוויח ומי מפסיד,מי צוחק ומי בוכה.כשעברתי הפרטה ברברית בחברת הדלק הממשלתית "פז" בחיפה שניתנה במתנה ל"צדיק הידוע" בינו צדיק ,בחור החמד ידידו של המפריטן רבין וחבורתו הפוליטית,חשבתי לתומי שכשאדם שמקבל מתנה של מיליארדים ממשלת ה"שלום" אין לזה שום קשר עם "כלכלה" אלא מדובר על גנגסטריזם פשוט.ה"נשמות הטובות" ,לא אוהבות לדבר על גנגסטריזם ולכן קשה להתייחס ברצינות למומחים למיניהם…..

    אהבתי

  5. מיכאל לינדנבאום

    לתמר החביבה\.הכלכלה האמיתית מתחילה ונגמרת בבריונות של שודדים המסתתרים תחת שמות שונים.בסך הכל גנגסטרים וגנגסטריזם ,זה שם ה"משחק " המתועב. מי שלא נדפק ישירות ,,משחק במילים……

    אהבתי

  6. מיכה

    איש אחד שהכרתי, מהנדס בכיר בחברה גדולה, הסביר לביתו בת העשר מהי כלכלה: "להביא אוכל הביתה". הגדרה התומכת בהשערה כי, אם אתה יודע איך להסביר משהו לילדה בת עשר, סימן שאתה מבין את המושג.
    לא רע בשביל גבר…

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה