מושלם? הלוואי והיה שלם

אם אתם מתחת לגיל שישים, בטח מחקתם ישר את ההודעה מבלי להסתכל. ההודעה מקופת החולים על הוזלת הביטוח המשלים מתחילת יולי. אצלנו בכללית, זו הפחתה של שקל עד שלושה שקלים לחודש במושלם זהב, חצי שקל עד עשרה שקלים במושלם פלטינום. זאת, בהמשך להפחתה דומה בשנה שעברה. שיעור ההפחתה אינו זהה בקופות השונות, למרות שהוא מוכתב על ידי משרד הבריאות והממונה על הביטוח במשרד האוצר. מטרתו, היפה לכאורה, היא להסיט פעילות משירותי הבריאות הפרטיים לאלה הציבוריים. כסף קטן כ-אילו, אך בסיכום, הפחתת מאות מיליוני שקלים בשנה מתקציב מערכת הבריאות.

אנחנו לא מחקנו את ההודעה, כי עם או בלי קשר להפחתה התקציבית, נדחתה פנייתו של אישי לכללית מושלם, לאישור ההזרקה לרשתית העין שהוא מקבל כבר יותר משנה. הזרקה הכרחית במקרה שלו, למניעת התעוורות. אנחנו ממשיכים לפנות למי שצריך, ומקווים לטוב. על הדרך, גם מנסים ללמוד את הרפורמה ולהבין את ההיגיון העומד מאחוריה. בשלב ראשון, הבחנו כי רק בכללית נקרא הביטוח המשלים בשם 'מושלם', כינוי הולם – מה-אתם-חושבים?

ובכן, קראנו בכלכליסט מה-18.6.18 מפי סגן השר, יעקב ליצמן כי מדובר ב"מדיניות חברתית, שמיטיבה עם אזרחי ישראל. זהו צעד משמעותי של המשרד לטובת המבוטח הישראלי שיקבל ביטוח משלים בפחות כסף." כמה פחות? בכללית מושלם, היה כתוב "עד 500 שקל ומעלה למשפחה לשנה". התקשינו לגזור את הסכום הזה מהנתונים. אם יש בו אמת, היא בוודאי נחשפת במשפחות גדולות, אולי משפחות חרדיות.

איך שלא יהיה, זו הוזלת ביטוח הבריאות, צעד ל'זילות המחיה' בשפת הממשלה. במשפחתנו, כאמור, נחסך הסכום האדיר של שני שקלים לחודש. ובינתיים, הופסק טיפול עיניים חיוני לאישי, והתקבלו מהביטוח כמה תשובות לא-נחמדות לפניותינו. שלושה רופאים בכירים התגייסו לטובתנו, בשלב זה. אף לא אחד מהם זכה לדבר עם הרופא שהחליט לעצור את הטיפול. באמת, מה רע לשוחח עם הפקידה הממונה על חסימת מידע.

בימים האחרונים, מחשבתי מרוכזת בעניין זה. אני תוהה על התחרות שנפתחה בין הקופות, בשיעור ההוזלה, האם באמת היא תחרות מועילה. וכן, אנו יודעים שהמילה 'תחרות', בפורומים מסויימים, נושאת בכנפיה קסם המייתר כל מחשבה. בכל זאת, הרשו לי לשאול, אם לצד ה-תחרות, מופיע בכל קופה גם מידע על השירותים שייפגעו – כמה, ובאיזה אופן?

שנית, לא ראיתי בשום מקום תשובה על הציפייה המובנת מאליה, לכאורה, על הסטה המונית של המבוטחים מניתוחים וטיפולים אחרים במושלם, למסלול הרגיל. אני כן שומעת מידידיי על קושי גובר לאחרונה באישור תרופות וטיפולים. עסקתי שנים רבות בתכנון כלכלי שהיום מוקע, ובעוונותיי, הורגלתי לנתוני רקע לכל דיון. עוד לא הורגלתי לשיטה הפוסט-תכנונית, תיזה ואמונה במקום עובדות.

ובינתיים, מה יהיה עם בני הששים פלוס? עשרות שנים שילמנו לקופות החולים סכומי עתק מדי חודש. עכשיו, כשהגענו לגיל שבו טיפול מורכב ויקר הוא הכרחי לפעמים, איש לא טורח להקשיב לנו, בוודאי לא לענות על שאלותינו.

***"ברוכים הבאים לשוק החופשי" – רכישה בסימניה,  רכישה ישירה, ביקורות ופרקים מתוך הספר כאן***

4 מחשבות על “מושלם? הלוואי והיה שלם

  1. ירון

    אז היה עדיף לכאורה, כי הגורם המבטח יהיה גם זה שנותן את השירות. כמו פעם, לפני עמיר פרץ. הס מלהזכיר

    אהבתי

  2. shunra

    אוי, אוף גדול על האמריקניזציה הדוהרת שם. מקווה שתצליחו לעצור אותה לפני שתגיעו למצבנו.

    ובצד הפרקטי, הביטוח לא מפחד מרופאים – יש לו אלפים כאלה וקל לו להתעלם מכולם. ייתכן שמכתב מעורך-דין יכול להשפיע יותר, כי המחלוקת היא לא על בריאות (לא אכפת להם) אלא על כסף (אכפת להם מאוד).

    רק בריאות לך ולבני ביתך!

    אהבתי

  3. תמר בן יוסף מאת

    shunra

    תודה על תגובתך ועל האיחולים. כן, נהיינו אמריקה במידה רבה, ואת יודעת בזכות מי. אנחנו עדיין מקווים לטוב, יש סימנים שאוליי זה יסתדר.

    אהבתי

כתיבת תגובה