הליברה – סוף המדיניות המוניטרית, סוף המדינה

בימים האחרונים, זיכרוני מוביל אותי ל'מבוא לכלכלה' של דן פטינקין. לא כתוב בספר מתיי הוא פורסם לראשונה, נראה שבשנות החמישים. כסף וכל מה שקשור אליו, מופיעים שם בפרק ו'. בספר המבוא המעודכן יותר של נחום גרוס מ-1969, מגיעים לכסף וניהולו בפרק ח'. ספר המבוא של אורון-מארק-עופר, מאמצע שנות התשעים, מנגיש את הכסף לקורא החל מפרק 9. כסף וכמותו, כסף וניהולו על ידי המדינה הם מיסודות הכלכלה שהיכרנו עד כה. כסף – צד אחד, הוצאת הממשלה – צד שני. שניהם קובעים את רמת הפעילות ואת רמת המחירים במשק.

נזכרתי בא'-ב' של המבוא לכלכלה לנוכח השלב החדש המסתמן עכשיו: המטבעות הדיגיטאליים, ליברה בראשם; והתיאוריה המוניטרית המודרנית MMT, מנגד. מטבע הליברה הושק ב-18 ליוני. ליברה היא מטבע דיגיטלי שיופעל על פייסבוק, אך יש לו אבות רבים כגון ויזה, פייפאל, אובר, מסטקארד ועוד חברות ענק.

הליברה תקל מאד על העברת הכספים העולמית, הנעשית היום דרך בנקים. על כן, הדיון עליה בהתחלה מתרכז באופן שבו הבנקים ייפגעו. הוא עוסק גם בהפחתת הרווח למדינה מהדפסת כסף, וביציבות המטבע – האם יהיה תנודתי כעמיתיו, המטבעות הדיגטליים המוקדמים יותר. אם כן, הוא לא ישמש לרכישת יוגורט, לא יהיה כסף באופן מלא. הדיון על הליברה נוגע גם בסיכון הפיננסי לבעליו. דיון עשיר, רק נושא אחד – החשוב מכל – חסר: הליברה ומה-זאת מדינה.

הליברה ינוהל על ידי בנק מרכזי שייקרא ליברה רזרב (מזכיר לי, האם גם לכם, את הפדרל רזרב האמריקאי). בדירקטוריון שלו יישבו נציגי החברות, בעלותיו. הכל לכאורה טוב ויפה: חברות ענק, גיבוי בעזרת נכסים מכובדים נזילים, דירקטוריון רציני, אך מה עם כמות הכסף? הדפסת ליברה היא הדפסת כסף חדש, בנוסף לכסף של המדינה או של גוש מטבע כגון האירו. עובדה זו כמעט לא מוזכרת בדיון, למרות שכמות הכסף במשק היא, כמצוין לעיל, משתנה כלכלי מרכזי.

בכנס שנערך בבנק המרכזי של בריטניה, לפני שנתיים כמעט, הביעה מנכ"ל קרן המטבע הבינלאומית, קריסטין לגארד, את דעתה על המטבעות הדיגטיליים. היא בהחלט הייתה זהירה בהתנסחותה, אך הרגשתה האמיתית נחשפה מכותרת הרצאתה המדברת על עולם- חדש-אמיץ נוסח אלדוס הקסלי. גם שאלתה "איך תפעל מדיניות מוניטרית בקונטקסט הזה" רומזת על מה שהיא חושבת באמת. מוזר שהיא לא עשתה דבר עד כה, מוזר שהיא לא אומרת מילה עכשיו. מוזר שארה"ב, גרמניה, סין, רוסיה – שותקות.

הליברה, באופן שאולי נראה מפתיע, מזכירה לי את התיאוריה המוניטרית המודרנית MMT שעליה כתבתי כאן לאחרונה. תיאוריה המתבססת על הדפסת כסף לא מוגבלת של הבנק המרכזי, עד להתגלות נזק. התיאוריה המוניטרית המודרנית היא סוציאליסטית לכאורה, ההיפך הגמור מהליברה. אך המשותף לשתיהן הוא ערעור גלוי על השיטה הכלכלית ה'ישנה'.

ערעור זה, לתחושתי, החל עם נטישת בסיס הזהב של הכסף על ידי ריצ'רד ניקסון ב-1971. הוא חוזק במידה רבה בהשקת האירו ב-1989. כיום, התמונה כבר ברורה יותר: גרמניה היא הזוכה הגדולה מהאירו, שאר חברותיו – במצב לא ברור. ההסתייגות מניהול המטבע המסורתי הולכת יחד עם נטישת המבנה המסורתי של המדינה ותפקידיה באיחוד האירופי. הליברה עכשיו, והתיאוריה המוניטרית המודרנית בקצה השני, הן המשך של אותו קו מחשבה. תם עידן המדיניות המוניטרית המסורתית, תם עידן המדינה בנוסח שהיכרנו עד כה.

***"ברוכים הבאים לשוק החופשי" – רכישה בסימניה,  רכישה ישירה, ביקורות ופרקים מתוך הספר כאן***

 

22 מחשבות על “הליברה – סוף המדיניות המוניטרית, סוף המדינה

  1. סשה

    קצת מוקגם מידי לצאת בהצהרות לגבי הליברה. ממה שנראה בנתיים היא עדיין הולכת להיות מטבע ריכוזי שישלט ע"י פייסבוק והשותפות שלה. לא בדיוק קריפטו קלאסי ומבוזר. הזמן יגיד מה יעלה בגורל המטבע החדש.

    אהבתי

  2. תמר בן יוסף מאת

    סשה,

    מסכימה איתך שהליברה אינה עוד 'קריפטו קלאסי ומבוזר'. דווקא משום כך, חשוב להבין מה הוא נושא בכנפיו. בינתיים, לא ראיתי הצהרה פומבית כזו. והכי מפליא, לא ראיתי גם דרישה של גוף רשמי להצהרה כזו.

    אהבתי

  3. סשה

    אני חושב שאף אחד לא ממש יודע מה הוא נושא בכנפיו. מה שבטוח זה שפייסבוק ינסו להשתמש בהקהילה העצומה שלהם על מנת לדחוף את המטבע לשימוש כמה שיותר רחב בפלטפורמה שלהם.

    אהבתי

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קראתי אצל ערן הילדסהיים, שבכל עת, ערך סך מטבעות הליברה יהיה שווה לערך סך כספי המדינות שבהן נרכשו מטבעות הליברה, כאשר ערך מטבע ליברה יחיד יהיה שווה לממוצע ערכי כלל המטבעות שבהן נרכשו מטבעות הליברה.

    אם אני מבין נכון, המשמעות היא שלא יונפקו מטבעות ליברה מעבר לסך הכספים שהושקעו בליברה בכל עת.

    עדיין צריך להבין מה המשמעות המוניטרית שתהיה לזה.

    אהבתי

  5. shunra

    כרגיל, ההבחנה שלך מסתדרת עם המצב הכלכלי הכללי – וגם עם המצב הפוליטי.

    ברור לכל שגל עכור שוטף את העולם ושמה שנחשף מתחת לגל ואחריו יהיה שונה מאוד. לפי מה שכתבת, נראה שפורמט המדינה הלאומית, מנפיקת הכספים והחוקים, משתנה לנו מתחת לאף (שלא לדבר על מתחת לרגליים, בעודנו עומדות עליה).

    הזמנים המעניינים הולכים ונהיים מעניינים יותר ויותר. מעניין כמה זמן ייקח לעולם לעכל את השינוי הזה ולהגיע לתקופת רוגע. אני לא ממש רואה את הסימנים לרוגע ממשמש ובא.

    אהבתי

  6. מושי

    השאלה החשובה היא איזה שימוש יעשה במטבע הזה. אם בעיקר ספסרות, אז עדיף מותו בטרם עת. אם זה ישמש להשלמת הצורך בכסף, שלעתים המדינות המדפיסות לא מספקות, כך שיהיה בסיס לצמיחה כלכלית וחברתית, אז ברוך הבא. כל עוד יש אנשים שמחפשים תעסוקה ואין להם, סימן שחסר כסף. כל עוד יש צרכים אנושיים וחברתיים שלסיפוקם חסר כסף, המדינות המדפיסות לא עשו את עבודתן נאמנה – אז שמישהו אחר יעשה זאת.

    אהבתי

  7. תמר בן יוסף מאת

    משתמש אנונימי,

    מודה ומתוודה שגם אני לא מבינה את המשמעות המוניטרית של העובדה שציינת, ושל עוד דברים רבים הנוגעים לליברה. לא הגיע הזמן שגוף רשמי יחקור ויביע את דעתו?

    אהבתי

  8. תמר בן יוסף מאת

    מושי,

    מבינה את המוטיבציה של מה שאתה אומר, מזדהה עם דבריך רק חלקית. הקשר בין כמות הכסף לצמיחה מורכב יותר מזה שאתה מתאר. מורכב עד כדי כך שלא מבינים אותו עד הסוף. (שאלת מפתח היא: מה צומח בעקבות הגדלת כמות הכסף? לא המגזר היצרני, כנראה.) אולי משום כך משתררת שתיקה עכשיו, מישהו כאן לא ממלא את תפקידו.

    אהבתי

  9. hiladg

    תודה על המאמר. כאן באוסטרליה העיתונות התייחסה לרעידת האדמה הזו כראוי לה, ונראה שדווקא יש דיבורים על רגולציה. מטבע בלי רגולציה זו פרצה הקוראת לגנב )או מלבין הכספים).

    זו מהפכה בקנה מידה עצום, אם יאפשרו לה להתממש, וחשוב שאנשים כמוך יביעו את דעתם ולא ישתקו.

    אהבתי

  10. תמר בן יוסף מאת

    hiladg

    תודה על מה שאתה כותב (או מה שאת כותבת, אם זו הילה) , ועל החומר שצירפת. מעניין שדווקא בכמה מה'פרובינציות' מתייחסים יותר לעניין הליברה.

    אהבתי

  11. ירון אמיתי

    בינתיים יש התייחסות מצד יו"ר הפד פאואל.. קריאה לעצור את העניין.
    סשה, מיסים נראים כמו שוד עד שמישהו אשכרה שודד אותך, עם אקדח והכל, ואתה שואל איפה מישהו שיעזור לי ויקיים סדר חברתי. או כשמישהו חייב לי כסף, והוא מצפצף, כמו הרשויות המקומיות בהלנת השכר שניתה אולי אחד הגדולים בהיסטוריה, במדינה שדווקא יש בה חוק נגד הלנת שכר. אבל היי, זה רק אני. מה אכפת לך

    אהבתי

  12. ירון

    וכמובן טראמפ, שאמר שמי שרוצה להיות בנק, יתכבד ויצטייד ברישיון בנק עם כל הגשעפט..

    אהבתי

  13. סשה

    ירון,
    לא יודע מה אתך אבל המדינה וכל גרורותיה שודדת אותי מידי יום באיומי אקדח. אני לא ביקשתי מאף אחד עזרה, איפה ראית אותי מבקש ?
    אם מישהו חייב לי כסף ולא משלם אז אני פשוט לא אמשיך לעבוד איתו ואשכנע אחרים לעשות זאות, אני לא צריך את המשטרה, אורכי דין, בית המשפט ושאר העלוקות שישדדו אותי עוד יותר בחסות החוק.

    אהבתי

כתיבת תגובה