תכנון כלכלי. מבט מהמונית בבקעה

מה עוד אפשר לומר על תכנון כלכלי, שאלתי את עצמי במונית מההרצאה בקיבוץ נערן לביתי באיזור ירושלים. בינתיים, כדי להעביר את הזמן, דיברתי עם הנהג על עיסוקיו ועל החיים בבקעה, די קרוב ליריחו. כן, הוא חי במושב קטן, היה חקלאי, גידל פרחים לייצוא במשך שנים רבות. ואז החליט, שלנהוג מונית תהיה פרנסה טובה יותר.

הוא וחבריו שלחו את הפרחים לבורסה הבינלאומית בהולנד. ביקוש והיצע כלל-עולמיים, עדכון נתונים בלחיצת כפתור, מצב חדש כל רגע, מפעל הפיס. מתחילים בהשקעת עתק, עובדים קשה חצי שנה, ואז, כשהפרח מוכן, בדיוק בא משלוח ענק מאפריקה. אז הוא מכר את הקרקע שלו לחבר מושב אחר. כמוהו עשו עוד רבים. עכשיו, במושב שלהם, חצי מהתושבים הם חקלאים בשטח מוגדל. השאר, מצאו לעצמם עבודות חוץ.

מה יש כאן, חשבתי, בואי נעשה סדר. האצה עצומה בשוק הפרחים העולמי: פעם, קבעו עסקות מראש, היום המחשב מחליט ברגע. נכנסים לאתר, מספר דקות והמחיר קופץ או צונח. פרחים הם מוצר מתכלה, כמה זמן הם יכולים להישמר בקירור. גם ההובלה היום, במטוסים, הרבה יותר מהירה משהייתה. קצב התגובה בענף הואץ פי כמה וכמה.

צרפו לזה את השקל  המיוסף לעומת המטבעות הזרים. מאז ראשית שנות ה-2000 הוא יוסף נומנינלית בכ-30%, וריאלית (המחירים והשכר לא עמדו במקום, בינתיים) בעוד כמה עשרות אחוזים. הממשלה יושבת בשקט, לא מגיבה.

החקלאים, מצדם, מתחלקים לשניים. אלה שמאמינים בעצמם הכפילו את החלקות שלהם, האחרים, יצאו מהענף. חלקה גדולה יותר היא תחליף להתאגדות שהייתה פה פעם: תכנון כלכלי שקבע מכסות ייצור, ושיווק את הסחורה במשותף. כך השיגו ייצור מותאם לביקושי השוק (יותר בשוק המקומי, פחות בייצוא) יכולת התמודדות משופרת עם ספקי אשראי ועם גורמים חיצוניים אחרים.

מתקרבים לסוף, היא שוב שכחה את התכנון הכלכלי, אתם חושבים, ואתם טועים, כמובן. תכנון כלכלי, אילו היה כאן, היה מצמצם את הייצוא החקלאי של ישראל למספר מוצרים נבחרים, שבהם בבירור יש לנו יתרון יחסי, או שאפשר לפתח בהם יתרון כזה. במוצרים אלה היה ממליץ כמה לגדל, ועוזר בשיווק משותף נגד תחרות של רגע ותוצאותיה ההרסניות.

תכנון חקלאי היה מגן על הייצור המקומי, מגדיל מחדש את גיוונו, וחוסם את רובו הגדול של היבוא. זאת משום לאנשים רבים, ולא רק לי, נמאס לאכול גמבות שחורות במקום-אדומות, מלפפונים שלא מתפצחים בפה, אגסים קשים או רקובים. וחוץ מזה, שלל הנימוקים המוכרים בעד חקלאות: שיקול אסטרטגי-ביטחוני, פרנסה ואחיזה בקרקע, נאמנות למקום ולסביבה, יציבות פוליטית.

תכנון חקלאי, אם היה, היה מזכיר לתכנון המרכזי, הלוואי שהיה, את ייסוף שער החליפין של המדינה. תכנון כלכלי היה קורא בקול גדול: שער חליפין של מדינה לא יכול להיות מנוהל רק על ידי שוק המטבע.

***"ברוכים הבאים לשוק החופשי" – רכישה בסימניה,  רכישה ישירה, ביקורות ופרקים מתוך הספר כאן***

2 מחשבות על “תכנון כלכלי. מבט מהמונית בבקעה

  1. פנינה סופר

    כדאי להזכיר עוד משהוא שמקשה על החקלאים. יש לי זוג חברים בישוב דקל שבעוטף עזה. הם מגדלים בעמל רב אננס ואבוקדו נהדרים. מה שמשגע אותם זה הביקורים של המשגיחים מטעם הכשרויות השונות שפוסלים לפעמים גידולים מטעמי הלכה זו או אחרת. וכמובן הם צריכים לשלם להם על השירות הזה…

    אהבתי

כתיבת תגובה