תיאוריה מוניטרית מודרנית – מתחילתה או מסופה

המאמר הזה התעורר מקושי שאני חווה בימים האחרונים. הקושי לקרוא על תיאוריה מוניטרית מודרנית מתחילתה אל הסוף שלה. כתבתי בשבוע שעבר את המעט שהבנתי בקריאה ראשונה. המשכתי בקריאה, ונתקעתי במאמר שאני לא סובלת. הוא כל כך מובנה – מההתחלה האומרת כי כסף קונה היום את ערכו בצו מדינה, ולא מגיבויו בנכס כגון זהב, ועד לסוף של הדפסת כסף ללא הגבלה. הוא כל כך דורש ממני להתרכז צעד-צעד.

ניסיתי לפענח את תסכולי, ונדמה לי שמקורו הוא בקושי להתמודד עם גישה מופשטת מדי, מתימטית מדי. מאז ומתמיד, אני ספקנית כלפי מודלים ותיאוריות-על בכלכלה. ניסיוני לימד אותי, כי הבסיס התיאורטי בכלכלה הוא די צר. עיקר ההבנה המקצועית נרכשת מצבירת יידע פרטני, ומהמענה המתקבל על שאלות כגון: כדאי להפעיל מדיניות מוניטרית עכשיו, איזה מדיניות מוניטרית נפעיל.

על כן, אני חסרת סבלנות למודלים מקצועיים מחוכמים מדי, ולגיבוב סטטיסטי ששוב מצביע על מתאם בין משתנים. מה, עוד מתאם? איזה יופי, כל דבר בכלכלה וחברה מתואם עם כל דבר אחר. בבדיקה לאורך זמן, עוקבים אחר מאפייני תהליך, והם מן הסתם מתואמים בהתפתחותם. זה אומר שא' משפיע על ב', ב' על א' או שניהם משפיעים ומושפעים. יתכן גם שג' מקשר ביניהם. נו, אתם חכמים יותר עכשיו?

גלגלתי מחשבה זו בימים האחרונים, ולגמרי במקרה, נתקלתי בבלוגו של אולג קומליק, בציטוט פיסקה של סמואלסון מ-1976: "בסביבות 1935, נכנסה הכלכלה לעידן מתימטי. נעשה קל יותר לגמל לעבור דרך קוף המחט, מאשר לגאון לא-מתימטי להיכנס לפנתיאון התיאורטיקנים המקוריים".

התלות הזו במתמטיקה היא שמכתיבה את כיוון הדברים, והמתימטיקה הולכת מההתחלה לסוף. מהאקסיומה אל המשפט שהוכח, וממנו והלאה, נדבך על גבי נדבך. אבל הכלכלה בנויה הפוך, היא כמו רפואה יוצאת מדברים שקרו, יוצאת מהסוף. על כן, בכלכלה נכון יותר ופשוט יותר להתחיל בשאלה הסופית, ולרדת ממנה אל ההתחלה.

הבחנה זו מתקשרת אצלי לעוד מחשבה שחולפת במוחי מדי פעם לאחרונה: צמיחתה היפהפיה של התאגדות העובדים בישראל ובמדינות רבות בעולם המתועש. תסבירו לי איך פתאום היא קמה, תגידו לי לאן היא מובילה. תודו, אין לכם מושג, אבל היא שם מעוררת תגובות, מקנה לאיגודי עובדים תחושת כוח. ויום אחד, כשהתהליך יבשיל, הוא יוביל לניצחון השמאל בבחירות. אז נאמר: זה התחיל בוועד הקטן ההוא. אז, אולי, נוכל להפיק תיאוריה משחזור צעד-צעד מהסוף להתחלה.

בינתיים, באורח הפטפטני האופייני לי לפעמים, סטיתי מהתיאוריה המוניטרית המודרנית, הנראית לי לא-זניחה ומאתגרת, על אף אי-שלמותה. ואם מישהו מהקוראים מכיר מאמר טוב על תיאוריה מוניטרית מודרנית – מאמר שמתחיל בסוף לא בהתחלה – אתם מוזמנים להפנות אותי ואת הקוראים אליו, כאן בתגובות.

***"ברוכים הבאים לשוק החופשי" – רכישה בסימניה,  רכישה ישירה, ביקורות ופרקים מתוך הספר כאן***

4 מחשבות על “תיאוריה מוניטרית מודרנית – מתחילתה או מסופה

  1. דור לוי

    כשאני מנסה להמחיש לאנשים על כלכלה, אני משתמש בדוגמת שעונים מכניים של פעם אם הרבה הרבה גלגלי שיניים.

    למעט גלגלים סמוכים מקושרים, קשה מאוד לנבא כיצד ישפיע סיבוב גלגל x על גלגל y.

    אהבתי

  2. תמר בן יוסף מאת

    דור,

    שמחה שאתה מסכים איתי, מה שכתבתי כאן לא עורר הרבה הסכמה לצערי. הדוגמה שהבאת היא המחשה טובה, קשה להסביר חד-משמעית או לנבא דברים בכלכלה.

    אהבתי

  3. רון גולדרינג

    שלא במקרה, אני מכיר את התיאוריה המוניטרית המודרנית (MMT) מזה שנים אחדות, ואפילו התכתבתי עם שניים מן התורמים לה: Randall Wray ו-Warren Mossler. התיאוריה מפותחת ומטופחת במכון לוי הניו-יורקי http://www.levyinstitute.org
    בין פרסומיו נמצא מאמרים של רנדל ריי, ובהם http://www.levyinstitute.org/pubs/wp_778.pdf
    כדאי לקרוא גם את https://www.businessinsider.com/modern-monetary-theory-mmt-explained-aoc-2019-3.
    אשמח לכתוב על כך בהרחבה במועד אחר

    אהבתי

כתיבת תגובה