ברקזיט, איחוד מכסים. התבלבלת קורבין?

לא נגד קורבין, ובטח לא נגד הלייבור בריטי. אל תבקשו חיים קלים, נסו להבין מסר קצת מורכב. בראשית 2018, לא מתחייבת על התאריך, בא קורבין בהצעה לאיחוד מכסים בברקזיט. אני בטוחה של-90% ויותר מהקוראים כאן, אין מושג מה האיש הזה רוצה.

ובכן, איחוד מכסים הוא הסכם סחר מחמיר יותר מאיזור סחר חופשי. הסכם סחר חופשי, פירושו, הסרת חסמי הסחר – מכסים וחסמים אחרים – בין המדינות השותפות לו. הסכם איחוד מכסים אומר גם שלבד מסחר חופשי, כל שותפותיו יציגו חסמי סחר זהים כלפי המדינות שבהסכם ואלה שמחוצה לו.

האיחוד האירופי, נקודת המוצא לדיוננו, הוא הסכם איחוד מכסים. מיי ובני בריתה מתאמצים לשמור על הסכם איזור הסחר החופשי בין בריטניה לאיחוד, יעד שאני לגמרי מבינה. מחד, ברור שאין להם שום סיבה להעלות חסמים בין בריטניה לשכנותיה הקרובות, שותפותיה הטבעיות להחלפת סחורות נוחה. ניתוק הקשר הטבעי הזה הוא אחד מאיומי הברקזיט, ועובדה היא, כי בבריטניה כבר עכשיו יש האוגרים סחורות מחמת החשש ממחסור במוצרי מזון, תרופות, ושאר מוצרים חיוניים.

מאידך גיסא, אני מתקשה להבין מדוע בריטניה צריכה לנהל מדיניות סחר חוץ זהה לזו של האיחוד האירופי כלפי גורמי חוץ. בהחלט יתכן, שמסיבות כלשהן זה מה שיקרה ממילא. אבל בינתיים נראה, שאין שום סיבה שבריטניה תכפה על עצמה מראש את המגבלה הזו. נדמה לי, שאפילו בתוך האיחוד האירופי היום, תנאי איזור הסחר החופשי אכן מתקיימים במלואם, אך תנאי איחוד המכס, מי יודע. אם, למשל, צרפת שולחת סחורה יפנית הנכנסת אליה לנמל נידח כלשהו בתחומה, על מנת להקשות על כניסתה, מישהו יודע? ואם יודע, כמה זמן ייקח עד לתיקון. סכסוכי סחר כאלה הם אירוע יומיומי, והשליטה בהם רחוקה מלהיות מושלמת.

אז, מדוע קורבין נתפש לאיחוד המכסים? נראה כי הוא חיפש משהו להיתלות בו, משהו שיבדל אותו בבירור ממיי. בינתיים, הוא לא הצליח להפיל את הממשלה. נראה, מה יקרה בהצבעת הפרלמנט הבאה, אך תחושתי היא שהשמרנים הבריטיים מתאחדים נגד איום על ממשלתם מבחוץ.

ומה עם כל המחלוקות במפלגת השלטון, עצמה? אומר כאן משהו שלא העזתי לומר בחדות לפני כן. הדבר האחרון שבריטניה צריכה הוא עוד סיבוך מסוג איחוד המכסים. לאיש אין מושג מה הברקזיט יביא, ההיפרדות לאחר עשרות שנים היא כל כך מורכבת, עתירת פרטים ומאיימת. מיי התנדבה להוביל את בריטניה אל היציאה. זו אינה תאוות שלטון, כך אפשר להתרשם מפרישתה שכבר הוכרזה, זה נראה יותר כביטוי של תחושת מחויבות.

מה נותר עכשיו לבריטים – עוד בחירות? עוד משאל עם? אולי ההבנה שאין מכאן דרך חזרה. נותר להם רק למלא את תוצאות המשאל הכי בפשטות שאפשר. נותר להם, לנסות ולשכנע את האיחוד האירופי לבוא לקראתם באופן דומה. אחרי הכל, איש לא ירוויח, כו-לם יפסידו – מהיפרדות ללא הסכם בין האיחוד האירופי לבריטניה.

***"ברוכים הבאים לשוק החופשי" – רכישה בסימניה,  רכישה ישירה, ביקורות ופרקים מתוך הספר כאן***

4 מחשבות על “ברקזיט, איחוד מכסים. התבלבלת קורבין?

  1. גיל

    קורבין הוא תאב שלטון שאין לו שום תוכנית חלופית. הוא מסרב לתמוך במשאל עם נוסף וחושב שהוא יצליח להשיג תוכנית יציאה טובה יותר בלי להסביר מהי. אני חושב שלא יהיה להם מנוס ממשאל עם שני בסופו של דבר. עדיף למנוע תקלה היסטורית במימדים קולוסאליים גם במחיר מחאות של הברקזיטים. לדבוק במשהו שנולד בחטא וטמטום של קמרון יהיה גרוע עוד יותר.

    אהבתי

  2. תמר בן יוסף מאת

    גיל,

    טוב לשמוע ממישהו שחי בתוך הסיפור. קורבין כנראה במכוון לא מציג שום תוכנית מוגדרת. לא בטוחה שאני מתה על זה. קשה לי לומר שמשאל עם נוסף יפתור את הבעיה, זה בעיניי דורש התקדמות איטית וסבלנות בתוך מה שהתקבל.

    אהבתי

  3. עמית

    אני סומך על קורבין, ראשית משום שהגישה שלו היא גישה שנשענת על ממצאים אמפיריים ולא על אמונות טפלות כמו קפיטליזם או הדרך השלישית שהביאה אותנו לכאן.
    שנית משום שדבריו גם בנושאי מדיניות חוץ הם חזרה לשפיות, חזרה למבט מפוכח מצד אחד וחותר לאוטופיה מצד שני.
    לדעתי הוא הדבר הכי קרוב לאטליי בהיסטוריה הבריטית ונראה לי שלא כדאי להגיע לאופציות הרציונליות שלו דרך מלחמת עולם כפי שקרה עם אטליי וכפי שצפוי לקרות אם נמשיך עם הקפיטליזם האירופי הנוכחי.

    אהבתי

  4. תמר בן יוסף מאת

    עמית, ניסיתי להבהיר שכללית אני סומכת על קורבין. בענין הברקזיט, אני לא בטוחה. נראה לי שהוא חושש להביע בישירות את דעתו האמיתית, ועל כן משחק בהתבטאויותיו. לא מאשימה אותו, מי כן מבין שם את הכל? אבל בריטניה ללא ספק בבעיה, והשאלה היא אם הוא והאיחוד האירופי לא נוקטים בגישה קיצונית מדי, שכולנו נתחרט עליה.

    אהבתי

כתיבת תגובה