חינוך מחדש. בנקאות לאזרחים וותיקים

זה עניין של ציפיות, אימרו אתם לכלכלנים היוזמים את קידום האזרחים הוותיקים לבנקאות דיגיטלית. ציפיות רציונליות, אל תשכחו להסביר. נגיד שאני בת שבעים ואחת ורבע, מוכנה להתיידד עם המסך עכשיו, מה יהיה אתי בגיל שבעים ותשע, האם עוד אראה את האייקונים האלה בפינה? ואם לא, איך אדע שאני לא רואה?

הפחד הזה מפספוס האייקונים שבפינה הוא שבולם את המעבר שלי ושל אישי לבנקאות דיגיטלית מלאה. אנחנו עוקבים באינטרנט אחר חשבונותינו, אבל  לביצוע פעולות שנינו מעדיפים לתקשר עם קול אנושי.

אפשר לשייך את שנינו לעשירון העליון של משתמשי האינטרנט בקרב בני גילנו, מבלי להיסחף. רבים מידידינו הטובים לא מחזיקים חשבון מייל, לא מנסים אפילו להזמין כרטיסים למופע באינטרנט.

ומהצד השני, נהירתם של הבנקים לבנקאות דיגיטלית היא לכאורה מובנת מאליה. היא מאפשרת להם לסגור סניפים, ולפטר עובדים ללא התנגדות. האם באמת "ההתייעלות" מקטינה את הוצאותיהם? הרשו לי להטיל ספק, לנוכח תקלות לא-מעטות שאני והקרובים לי נתקלים בהן בעסקינו הבנקאיים. תקלות שלא היכרנו קודם, כאשר בסניף שלנו ישב פקיד שזיהה אותנו ללא צורך בבדיקה, והכיר את חשבונותינו.

על כן, גם אם בשלב ראשון רואים ירידה בהוצאות השכר של הבנקים, לא בטוח שהיא תימשך לאורך התקדמותם בשירות הדיגיטלי. עם זאת, ברור ששינוי מבנה השירות פותח לבנקים פתח לשינוי מבנה ההעסקה. תם עידן העובדים הקבועים, בעלי הזכויות, ברוך-הבא לעידן העובדים שיש להם רק חובות.

רוב המפוטרים, הרשו לי לנחש, הם בני חמישים ומעלה. איפה המשרד לשוויון חברתי, כשצריך לשמור על זכויותיהם. אותו משרד הוא שותף נלהב ליוזמת הבנקים, ומשרדי הממשלה שאיתם, המופיעה בלשון זו בהודעת איגוד הבנקים מה-13 לאוקטובר השנה: "הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, בשיתוף המשרד לשוויון חברתי, ובאמצעות המערכת הבנקאית ואיגוד הבנקים, מתחיל בפרוייקט חינוך ייחודי לאוכלוסייה המבוגרת, במטרה לסייע לה להסתגל לבנקאות הדיגיטלית".

"פרוייקט חינוך ייחודי" הקפיץ לי לראש את הביטוי 'חינוך מחדש'. בדקתי באינטרנט ומצאתי כי "אויגורים ובני מיעוטים מוסלמיים אחרים – הועברו למחנות 'חינוך מחדש' בשינג'יאנג…בייג'ין טוענת שבמחנות אלה מלמדים את האויגורים כיצד למצוא עבודה…" חינוך מחדש לא יצא מהאופנה, הוא רק לובש לבוש חדש על פי צורכי המקום והתקופה.

במבט מקיף, ברור מה האינטרס של הבנקים בכפיית הבנקאות הדיגיטלית על כולם, גם אם נותר ספק לגבי מוצקותם ארוכת הטווח של תחשיביהם. קצת פחות ברור מדוע הפיקוח על הבנקים תומך בצעדם ללא סייג. הפעלת הבנקאות הדיגיטלית על ידי משתמש לא מיומן  עלולה להסב שיבושים בבנקאות. יותר מזה, לא ברורה אי-מחויבותו המוצהרת של הפיקוח על הבנקים להוגנות צרכנית, כאשר הוא מדגיש שוב ושוב את מחויבותו ליציבות הבנקים. כדאי לשאול אם ללא הוגנות  יכולה להישמר היציבות. כדאי לשאול גם, אם קול אנושי מרגיע בזמן בהלה בנקאית, לא מבטיח את היציבות יותר מטופס אינטרנטי.

עמדת המשרד לשוויון חברתי והממשלה כולה ברורות עוד פחות. שינוי אורחות החיים הבנקאיים מצדיק סקר בקרב האזרחים הוותיקים, לבירור מוכנותם. לא דווח על סקר כזה. תנו לי להעריך, על סמך 'יידע אישי' שרובם לא נלהבים. ואם כך, לא מגיע לאזרחים הוותיקים מענה אנושי מיוחד? רבים מהם, לקוחות סולידיים ונאמנים, תרמו במשך שנים לרווחי הבנקים. 'מסלול אזרחים וותיקים' בבנקים יתרום לאמינות המגזר הפיננסי, וליציבות הכלכלה כולה.

***"ברוכים הבאים לשוק החופשי" – רכישה בסימניה,  רכישה ישירה, ביקורות ופרקים מתוך הספר כאן***

11 מחשבות על “חינוך מחדש. בנקאות לאזרחים וותיקים

  1. hiladg

    בעיה אחרת:
    לפני 60 שנה נכתבו מערכות המחשוב הראשונות בשפת קובול. יש בנקים שמנסים לחדש את המערכות, להשתמש בשפות תכנות חדישות ולהחליף את כל המערכת. לכאורה אלה בנקים מציונים, למעשה יש המון תקלות דווקא בנקים במערכות ישנות אינם סובלים מכל כך הרבה באגים.
    וכן, זקנים זכאים לשירות מיוחד.

    אהבתי

  2. תמר בן יוסף מאת

    hiladg,

    זה כמו מכונות כביסה עם כרטיס אלקטרוני והישנות. לא כל חידוש הוא בהכרח התייעלות. ואומרים 'אזרחים ותיקים' – המנומסים האלה מהבנקים ומהממשלה.

    אהבתי

  3. לקסי

    משבית שמחות, או הקול של האיפכא מסתברא.
    אחרי שכמה שנים לא דרכה רגלי בסניף הבנק… והטלפון הישיר לפקידה שהיתה ממונה על חשבוני הוסב למערכת מכונות… שאחרי המתנה אינסופית השיבה שיתקשרו אלי מהסניף וכמובן שלא התקשרו (ובסניף מכרות ומכרים רבות ורבים עוד מהימים שרעייתי עבדה שם).
    אחרי כל אלה העברנו את חשבוננו לסניף הדיגיטלי וכבר יותר משנתים שהכל "הולך" יותר חלק, כולל אישור משיכת יתר.
    וטיפ קטן – משיכת יתר עדיפה על הלוואה למקבלי שכר או גימלה.
    והספקנים, חַשְּבוּ ותיווכחו 🙂

    אהבתי

  4. תמר בן יוסף מאת

    לקסי,

    אז נמקם אתכם במאיון העליון של משתמשי האינטרנט בני גילנו. וגם במאיון העליון של האופטימיות. כאמור, החשש שלי ושל אישי הוא יותר מהעתיד, עכשיו נראה שנסתדר. ורוב ידידינו יש סיכוי שגם לא יסתדרו עכשיו.

    אהבתי

  5. נעמי

    הודעה מהבנק – לא נגענו:
    כותרת המייל:
    "נדרשת פעולה מיידית: חשבון הבנק שלך יושעה פעל לפי ההנחיות הבאות ועדכן את הפרטים שלך בהקדם"
    התוכן:
    "אנא עדכן מידע בהקדם האפשרי
    עקב שינויים שבוצעו באתר שלנו ובשרתים שלנו, החלטנו ליצור דף עדכון לחשבונות שלך למטרות אבטחה, להגן עליך ולהגן על חשבונך מפני פעולות הונאה.
    כחלק מהמחויבות המתמשכת שלנו לספק "השירות הטוב ביותר" והגנה לכל הלקוחות שלנו, אנו מבקשים מכל לקוח לעדכן את החשבון (ים) שלהם באמצעות שרתי SSL חדשים. אנא עדכן את חשבונות הבנק המקוון שלך על ידי לחיצה על היכנס ועשה מה שנדרש".
    ההודעה אינה ממוענת אישית.
    גם לי יש רק כניסה למעקב ולא לפעולות.
    ומה זה – שרתי SSL חדשים?
    (סליחה על הבורות).
    ואולי זה בכלל באג?

    כשהחשבון יושעה – נדע.
    בינתיים עוקבים בעניין אחר המיילים.

    אהבתי

  6. תמר בן יוסף מאת

    נעמי ט,

    מה נאמר ומה נדבר. הם חושבים שחסר לנו עניין. אישי, למשל, במשך תקופה ארוכה לא ראה את המעטפה הקטנה של הודעות המייל במעקב האינטרנטי שלנו, ולא פתח את ההודעות. אצלך, אני רואה שהתחילו כבר בחינוך מחדש.

    אהבתי

  7. shunra

    אחד הדברים שמטריד אותי מאוד בכל הבלגן הזה של הקידמה המיותרת הוא שאחרי נקודת הוויתור (שמגיעה מתישהו, לאו דווקא בגלל גיל מבוגר), מי שוויתר על היכולת שלו להתמודד עם הוראות הבנק מתרגל להישמע להנחיות ולהפחדות.
    אבל פתיחות להנחיות ולפקודות של אנשים טכניים הופך את האנשים האלה, הפועלים בהיגיון רב, לטרף קל עבור גנבי המידע למינהם.

    לא יודעת איך לפתור את זה, אבל זה רלוונטי מאוד בחוג מכרי. לא בגלל הגיל, בגלל שכל כך הרבה אנשים לא רוצים ללמוד מחדש הכל בגלל שבדיוק איזשהו בנק/משרד ממשלתי/נותן שירות החליט שהוא רוצה "להתעדכן". אני משערת שאפשר לפתח תקינה מסודרת שתסדיר את קצב השינוי.
    נכון לכרגע, אני לא חושבת שיש תקינה כזו. והתוצאה עגומה, לטעמי.

    אהבתי

כתיבת תגובה