גלגוליו של מיסטר קלין. הגלובלי

אחד ממנהגיי – המוזרים, אני מודה – הוא קריאת החומר העיוני שעל גבי אריזות המוצרים הביתיים. הבוקר, תוך כדי טעינת אבקת הכביסה למכונה, תהיתי שוב מדוע היא נמכרת לנו בשקית ניילון מעוכה, ולא באריזת קרטון נוחה כמו במדינות המתוקנות.

תהיתי, והשבתי לעצמי, יוקר המחיה. בעבר, אבקות הכביסה נמכרו גם כאן בקופסאותיהן המקוריות. עכשיו, מוזילים את מחירן על ידי אריזה מאולתרת. היבואן, בכל מצב, יוצא מורווח: פעם אחת, מהחיסכון בהובלה ובאריזה; פעם שנייה, מהגדלת הכמות הנמכרת עקב איבוד אבקת הכביסה הנגרם מליקוי האריזה.

בדקתי את פרטי את האבקה בעלת השם הכל-כך ישראלי-גלובלי – תינוקלין. וזה מה שמצאתי על האריזה: "יצרן וכתובת ייצור: פרוקטר אנד גמבל – גבזה, טורקייה; רקווניק, צ'כיה; טימיסוארה, רומניה; נובומוסקובסק, טולסק, רוסיה. כלומר, תבחרי את ארץ המקור של המוצר מה-שבא-לך.

גם אם נוסחת הייצור הנמסרת על ידי פרוקטר אנד גמבל למפעליה היא אחידה, לא בטוח שכל פרטיי הביצוע במפעלים השונים לגמרי זהים. אפשר כמובן להתקין מערכות בקרה מתוחכמות. אך מי יודע כמה פרוקטר אנד גמבל מעוניינת להשקיע בייצור אבקת כביסה זולה.

יותר מזה, דיווחי העיתונות מורים, כי תאגידים רב-לאומיים רבים נוהגים לייצר מוצרים נבדלים זה מזה תחת אותו מותג, בהתאם להערכתם על טעמו של כל שוק. בייצור למדינות עניות הם ממירים חומרי גלם יקרים בזולים יותר. כך במוצרי מזון, בחומרי ניקוי, ובמוצרי צריכה בסיסיים אחרים. התייחסות פטרונית זו למי שנחשבות מדינות מתפתחות, הפכה לסוגייה פוליטית במזרח-אירופה. ומי אנחנו, לדעתו של תאגיד אמריקאי רב-לאומי, אם לא מדינה מתפתחת.

בהחלט ייתכן, שגם אצלנו ברכישת מוצר מיובא, אנו מקבלים כל פעם וריאציה שונה במקצת, המוכתבת על ידי שערי המטבעות, או כל גורם אחר המשפיע על מחיר המוצר ונוחות הבאתו באותו רגע. זה מה שקורה כאשר "זילות המחיה" מוגדרת כמטרת על, וכל השאר נדחק לשוליים.

היבט אחר המיטשטש על ידי הסתרת מקורו של המוצר, הוא סביבת ייצורו. היבט זה נמצא היום במוקד הדיון הציבורי בארה"ב ובאירופה. מאמר מהשבוע האחרון, בדבר ראשון, מתאר את הצלחת הלחץ הציבורי על רשת ההלבשה פרימרק לחשוף את שרשרת הייצור שלה. בזכותו, פרימרק היום מציגה את 1071 מפעליה ב-31 מדינות, מספר העובדים בהם, פילוחם המגדרי ועוד. רשתות ביגוד רב-לאומיות אחרות כגון C&A, H&M, אדידס וגאפ עושות זאת כבר זמן-מה.

פרטי הספקים עשויים לאפשר לנו, הקונים, לעקוב אחר תנאי ההעסקה במפעלים, או אחר מילוי כללי איכות הסביבה על ידם. זאת, כתיקון לשיטת קבלני המשנה שמעצם מהותה מיועדת להסוות, ולהסיט את האחריות מחברת האם לגורמים עלומים. פרטי הספקים מבליטים בנוסף את מדינת הייצור, וייתכן שגם היא משמעותית לבחירת הצרכנים.

במבט מקיף, מבינים כי כל העדפות הצרכן נרמסות במירוץ זילות המחיה: העדפות האיכות שלו, והחשיבות שהוא מקנה לערכים על פני כסף. כל זאת, למען פרשנות גלובליזציה פרימיטיבית וכוחנית של  פוליטיקאים. פרשנות מוטה לכיוונם של מי שמריצים כסף. פרשנות המניחה מסחר ופיננסים מעל הכל.

***"ברוכים הבאים לשוק החופשי" – רכישה באינדיבוק, רכישה בסימניה , רכישה ישירה, ביקורות ופרקים מתוך הספר כאן***

14 מחשבות על “גלגוליו של מיסטר קלין. הגלובלי

  1. Sivan

    נו זאת מהות הליברליזם הליברטאני,
    זה לא אני אחראי אלא משהו אחר ולמה שאני אהיה אחראי,
    כי נתתי את הכסף והוא הביא לי מוצר במחיר עלות נמוכה, מה זה מעניין אותי?
    האחריות היא כולה שלו ושלי כל הרווח

    אהבתי

  2. נעמי

    דרך אגב,
    כשזה נוגע למוצרי מזון מיובאים נכנס מרכיב נוסף – הכשרות.
    במחשבה שנייה – לא בטוח שזה רק בתחום המזון…..

    ובכל מקרה – מסבך את העניינים ולא הכרח מוזיל את המוצר.
    איכות? הכשרות לא מדקדקת בשכאלה.

    אהבתי

  3. תמר בן יוסף מאת

    נעמי,

    אני לא קנאית לכשרות, אבל במצב הנוכחי שמחה שהיא קיימת ומגבילה. הכל כל כך פרוץ, כל ההגנות על הצרכן, כך שאני שמחה שיש עוד קו אחד שלא נפרץ, ושומר שהבשר שאנחנו אוכלים יהיה מאיכות סבירה.

    אהבתי

  4. דר׳ יעל הראל

    עסקים רציניים כמו גוגל מקצרים את חיי האייפונים במו ידיהם כדי שנקנה את הדגם הבא.

    אהבתי

  5. לקסי

    45 שנות ליברטריאניזם (1973 —>) משתולל מביאות את העולם אל הפחת.
    הנסיון לבנות עולם טוב יותר בעקבות מלחמת העולם השנייה נבלם ב-1973.
    נפילת ברית המועצות הביאה לא את קץ ההיסטוריה של פוקויאמה, ובמקום זאת היא מקרבת אותנו אל קץ שאיננו יודעים עדיין מניין הוא יבוא. אם תושבי כדור הארץ לא יפעלו, הוא אכן יבוא.
    פסימי…
    זה-מה-יש

    אהבתי

  6. תמר בן יוסף מאת

    לקסי,

    התחושה אכן כבדה. קוראת עכשיו את "האיש בלא תכונות" של מוסיל על התקופה שלפני מלחמת העולם הראשונה. מוצאת מקבילות, ומנסה להיות אופטימית. לא קל.

    אהבתי

  7. nogatadmor

    מעריך מאד את הטענה שהצגת יוקר המחיה כחזות הכל היא טעות. אני בטוח כי הביטוי המוצלח שטבעת, "זילות המחיה", ישמש אותנו לאורך זמן, להבנה מעמיקה של הסוגיות הקשורות ל'יוקר המחיה". שאפו.

    אהבתי

  8. תמר בן יוסף מאת

    תודה, נוגה,

    גם בעיניי זה אחד המפתחות הראשיים להבנת המודל הכלכלי המעוות שהלבישו עלינו. מחיה זולה תומכת בשכר נמוך, שתומך בהרס הייצור ועוד ועוד.

    אהבתי

  9. תמר בן יוסף מאת

    פנינה,

    כן, כך גם אני. אבל אבקת הכביסה הזו – תינוקלין – לא מופיעה בצורת נוזל, או שהסופר שלי לא מביא אותה בצורת נוזל. ופה מתחילה אופרה אחרת (חביבה עליי באותה מידה) מה רשת השיווק הקרובה אליי בוחרת להביא, ומה לא, ולמה.

    אהבתי

  10. אינגריד כהן

    מעניין שגם לי יש הרגל מגונה שכזה לקרוא מה כתוב על אריזות מוצרים ובעיקר – של תרופות. לפחות במקרה אחד הדבר הציל אותי מבחינה רפואי. חשוב עבור אלו הסבורים שרופא והמחצותיו הם דברי אלוהין חיים.

    אהבתי

כתיבת תגובה