ג'רמי קורבין, ה-8 ליוני

קורבין והלייבור, וה-8 ליוני. חשוב לעקוב אחר כל פרט. מצע סוציאל-דמוקרטי ברוח התקופה. שובה לב למאמיניו, מעורר ספקות אצל ספקניו. מצע שקירב את אחוזי הבחירה  בקורבין לאלה של מיי. מצע שעל פי התחזיות לא יהפוך את קורבין לראש ממשלה. זאת, למרות הבטחותיו האלה:

– שיפור תנאי העבודה בבריטניה, מהעלאת שכר המינימום עד לחיזוק ההסכמים הקיבוציים.

– הלאמת כמה מהשירותים הציבוריים החשובים שהופרטו: רכבת, מים, חשמל ואחרים.

– החייאת שירותים חברתיים שנוונו: חינוך, בריאות, רווחה.

– הכרזת קץ עידן הצנע, בד בבד עם הגשמת היעדים שלעיל. זאת משום שמימוש היעדים כרוך בהוצאה ממשלתית גדולה, שתתגלגל לידי אנשים פרטיים ועסקים. כיסוי ההוצאה המוגברת יושג על ידי העלאת המס על עשירים ועל חברות עסקיות.

קורבין ועמיתיו מזהים היטב את הצורך לגעת בלב הבוחרים בדרך לניצחון. אך הם נתקלים בהתנגדות עזה בתוך מפלגתם. הם, הפלג המשיחי בלייבור, מאמינים בכל-מאודם בהגשמת הסעיפים שלעיל. לעומתם, הפלג המפוכח רק שואל איך כל היופי הזה יושג. ובטיעון מורכב יותר, הם, הספקנים, תוהים לאן נעלם הברקזיט? מה גרם לו לצוץ מלכתחילה, אם כל הכתוב לעיל יכול להיות מושג בלעדיו.

הכרזת הברקזיט לא הייתה סתמית, אומרים הספקנים. היא ביטאה זיהוי אינטואיטיבי של המחסום המוצב בפני בריטניה במימוש ארבעת עיקריו של קורבין המוצגים לעיל. מחסום המתגלם במעורבותן הניכרת של חברות וממשלות זרות בכלכלת המדינה, עקב השתייכותה לאיחוד האירופי ומיצובה הגלובלי.

כך, למשל, תנאי העבודה שקורבין מבטיח לשפר תלויים, במידה רבה, בזמינותם של עובדים זרים ומעוטי דרישות. ככל שהם רבים יותר, כך נכונותן של החברות ללכת לקראת הממשלה  תהיה מעטה. גמישות פחותה יותר כלפי דרישות הממשלה תתגלה גם מצדם של בעלים זרים על חברות מקומיות.

הגשמת ההבטחה להלאמת שירותים ציבוריים שהופרטו גם היא תלויה בבעלות עליהם. שירותים המוחזקים על ידי כסף זר לא יתמסרו להלאמה בקלות. בעליהם יערבו במאבק את ממשלות מדינות המוצא שלהם.

קושי דומה יעמוד בפני העלאת המס המדוברת על פרטים עשירים ועל חברות. לונדון היא אחד ממרכזי הכספים הבין-לאומיים. היא נבחרה למקום מושבם של בעלי הון זרים רבים הנמשכים לחופש שהיא מבטיחה. חופש העברת כספים לתוך המדינה והחוצה ממנה, עם חיבור הדוק לכמה מאיי תעלת למאנש, הידועים כמקלטי מס. נוכחותם-שהפכה-להרגל בלונדון של כל אלה, תעמיד קשיים בדרכה של ממשלת בריטניה לגבות את תוספת המס של כ-50 מיליארד ליש"ט (64 מיליארד דולר) לשנה שקורבין בונה עליה.

הציבור הבריטי קולט בחושיו את המכשול העומד בפני ביצוע תפנית כלכלית בתנאים הנוכחיים. על כן הוא פנה קודם לברקזיט – גירסת השתחררות חפוזה ופופוליסטית מהתחיבויותיה הבין-לאומיות של ארצו. קורבין, במצע שלו, בוחר לא לראות את ההקשר. כמרקסיסט בהשקפותיו, הוא לא מעוניין להסתייג משיתופי פעולה בין-לאומיים.

המתח הזה בין רצונם של המוני מצביעים בבריטניה להסתגר ולהקטין את מעורבותה הגלובלית של המדינה, למה שקורבין מציג, הוא מוקד העניין בבחירות שיתקיימו שם בסוף השבוע. על כן חשוב כל כך לקלוט את מנגינת מצעו של הלייבור הבריטי. לקלוט אותה, במלוא החושים, לפני הבחירות ואחריהן.

***"ברוכים הבאים לשוק החופשי" – רכישה באינדיבוק, רכישה בסימניה , רכישה ישירה, ביקורות ופרקים מתוך הספר כאן***

11 מחשבות על “ג'רמי קורבין, ה-8 ליוני

  1. וף

    ליבי עם מצעו של קורבין, אך אישיותו ודעותיו על ישראל מפריעים לי לצדד בו. ואולי אני צריכה ללכת אתו עד הסוף…

    אהבתי

  2. עמית הרפז

    המצע של קורבין איננו משיחי, הוא המצע היחיד שיכול להוציא את בריטניה מתוך הכאוס החברתי כלכלי בו היא שרויה.
    זה יהיה קשה להגשמה אבל היה יותר קשה להגשים את המהפכה הסוציאליסטית שעשה אטליי ב 1945 בבריטניה. השאיפה של בווריג' באותן שנים לביטול המחסור (the abolition of want) נשמעת כמו דרשה על ההר, אבל היא הוגשמה במשך מספר עשורים.

    אהבתי

  3. תמר בן יוסף מאת

    עמית,

    אני לא נגד הפרטים במצעו של קורבין, נהפוך הוא. אבל הימנעותו מהתיחסות לברקזיט מטרידה אותי מכל בחינה. הברקזיט הוא הקונטקסט העכשווי, כל ראש ממשלה שייבחר צריך לפעול בהכרה זאת.

    אהבתי

  4. laksi12

    התעלמות מהברקסיט בבריטניה – במצע בחירות – כמוה כהתעלמות מהסכסוך בינינו לבין העולם הערבי במצע בחירות כאן.

    אהבתי

  5. תמר בן יוסף מאת

    לקסי,

    כרגיל, אנחנו מסכימים. ואין במה שאני כותבת כאן ובפוסט שלילה של האמצעים שקורבין מציע. כולם טובים ויפים בעיניי. אלא שמשהו לא שלם ואפילו מעורר שאלות על יישום הצעדים, ללא התייחסות יסודית לברקזיט.

    אהבתי

  6. shunra

    אני תומכת בקורבין, כמובן – וסולדת מהכוחנות של מאי עוד מתקופת היותה שרת הפנים בממשלתו של קאמרון.

    יישום הברקזיט יהיה תוצאה של מו"מ. אני מעדיפה לראות את קורבין בראש מו"מ כזה, משום שהוא יגובה בתמיכת אנשים עובדים ולא רק אנשי כספים. הוא מרשים מאוד, לכל אורך הקריירה שלו, בהבנת מקומו של האדם כיעד של המערכת הפוליטית – במקום ככלי בה.

    משום כך מעניין לי לראות איך קורבין זוכה שוב ושוב לאהדת האנשים ברחוב הלייבורי, אף שמובילי המפלגה מתנגדים לו כאילו היה לכל הפחות בן-שטן. אני תוהה מה מפחיד בו כל כך. בכל מקרה, הסקרים הנוכחיים – וצרות הברקזיט של מאי – מראים שיהיה מאוד מעניין בבריטניה ביום חמישי.
    אני מקווה לראות חזרה לשפיות כלכלית ואחרת שם אחרי האכזבה האיומה של 2016, שם ואצלי.

    אהבתי

  7. תמר בן יוסף מאת

    שונרא,

    לגמרי במתכוון לא ביטאתי כאן עמדה של "בעד" או "נגד". אני מתבוננת ותוהה. מצעו של קורבין מכיל הרבה מאד רעיונות טובים. אבל הימנעותו הברורה מהתייחסות לברקזיט מפריעה לי. לא נוח לו להביע הסתייגות מחיבורה הבעייתי של בריטניה לאיחוד האירופי ולעולם כולו (במישור הפיננסי). אבל החיבור הזה מטריד המוני מצביעים, במיוחד ממעמד העובדים הקלאסי המודע לזכויותיו. על כן אני סקרנית לראות מה יקרה בבחירות. בטוח נלמד מזה, וחשוב להיות קשובים.

    אהבתי

  8. shunra

    לא חשבתי שאת עומדת בעד מאי! נראה לי חשוב להביע את עמדתי בעד קורבין, במיוחד בעברית – משום שקורבין מואשם שוב ושוב כאילו הוא שונא דוברי עברית ויהודים וישראלים – ולדעתי, זו האשמת שווא.

    ואכן, יהיה מעניין מחר – גם בבריטניה, גם בארה"ב. אני מקווה שיהיה לי יום עבודה רגוע כדי שאוכל להידבק אל המסכים ולהיות קשובה בזמן אמת.

    אהבתי

  9. תמר בן יוסף מאת

    שונרא,

    אנחנו בדרך כלל מבינות אחת את השנייה. נדמה לי שמסוכן היום לכתוב משהו (שאפילו אינו הבעת דיעה) משום שהנטייה בדיון הציבורי היא תמיד לגרור כל דבר לכיוון הכי פשטני שאפשר. אז, כן, אני מתייחסת בספקנות להאשמת קורבין באנטישמיות. אני מניחה שעמדתו כלפי ישראל והמזרח התיכון היא מורכבת.

    באותה מידה, אני מקווה שאת מבינה שלא הפכתי לאוהדת השמרנים בבריטניה. ועם זאת, משהו באופן שבו קורבין מציג את מצעו מטריד אותי. ואני מחכה בסקרנות רבה לראות מה הציבור הבריטי יגיד. נלמד מזה איך כותבים מצע, ומה הציבור מבין ממה שנאמר ונכתב.

    אהבתי

כתיבת תגובה