פיראטים במצולות הגלובליזציה

בים הזה לוקחים בשבי בנות ערובה – תוכנות הפעלה של מחשבים תמימים. בים הזה דורשים כופר. בים הזה לא שולטות מדינות, ולא מוסדות בין-לאומיים. הים הזה הוא אוקיאנוס האינטרנט העולמי, הנמצא כעת תחת מתקפה.

בהיסטוריה העולמית מתועדות מתקפות פיראטים מלפני אלפי שנים. ימיהן כימי הסחר הבין-לאומי. מה יש שם, באותן מתקפות ישנות, המנבא את מתקפות הסייבר של עכשיו? יש שם יישות מדינית, כגון עיר יוונית עתיקה, המנסה להשליט סדר. יש שם סוחרים שאפתנים, החותרים להרחיב את טווח השפעתם. ומנגד, קם מי שקורא תיגר על הסדר, על זכות המעמד השולט להכתיב את הכללים, על זכותו לכופף אותם לטובתו.

כל זה נמצא בגלובליזציה העכשוית: דחף של אנשי עסקים למתוח את טריטוריית עשיית הכסף להם. תגובה נגדית של "מקופחים". והשאלה היום, כמו אז, היא אם המדינה תיחלץ להגן על כללי המשחק שהיא קבעה. אז, היא גייסה לעזרתה ספינות מלחמה, מהו הנשק שהיא תגייס עכשיו.

יש הטוענים, שהשגת שליטה באוקיאנוס האינטרנט היא בלתי-אפשרית. מתחת לשכבה העליונה, הגלויה לעולם הממוסד, רוחשת שכבה מחתרתית, ומי יודע עוד כמה כאלה מתחתיה. בינתיים, מוקדם לנחש איך ממשלות יעמיקו את אחיזתן עד למצולות. נראה כי דרכן להחזרת שליטתן נמצאת יותר למעלה. למעלה, על פני האדמה, במקום משכנם של פיראטי האינטרנט, במקום שבו הם ככל-האנשים מוציאים את כספם.

על פני האדמה, ממשלות יודעות כיצד לפעול. שם נחשף הכסף, שם הממשלה מסוגלת לחקור את מקורותיו. חקירת מקור הכסף תבוצע על ידי החזרת השליטה הממשלתית לכל מה ששוחרר בגלובליזציה-ליברליזציה. פיקוח מוגבר על זרימת הכספים בבנקים ובמוסדות הפיננסיים, הגבלת הביטקוין ושאר המטבעות הוירטואליים בתוך זה. החייאת התיעוד המפורט של פעולות הנעשות בשוק ניירות הערך, ובחדרי המסחר במטבע חוץ. החזרת העין הממשלתית לסחר הבין-לאומי: עין שתחקור איזה סחורה או שירות עומדים מאחורי כל תעודת משלוח בנמל. ומעל לכל, הגברת המעקב של רשויות המס אחר עיסוקיהם של מי שמקיימים רמת חיים גבוהה.

לצידם של כל אלה, נדרש מאמץ לשיקום הרוגע החברתי. הכבדת עול המס על העשירים ביותר, והבראת השירותים הממשלתיים. זאת, בהנחה שקצת נדחקה לפינה בעידן התחכום-כאילו, האומרת כי אנשים מרוצים מחיהם נוטים פחות להימשך לפעילות פיראטית.

החזרת הרגולציה לאותם תחומים ש"שוחררו" בשנות השמונים יכולה להיעשות במידה כלשהי בכל מדינה. אך הצלחתה המלאה יותר תלויה בתיאום בין-לאומי. מתקבל הרושם, שמשבר יוון, הברקזיט, ושאר ההפתעות הפוליטיות של התקופה האחרונה, מכשירים את הקרקע לכתיבה מחדש של חוקי הגלובליזציה. וכפי שקורה לעתים בתולדות העמים, יתכן שדווקא אירוע שולי, אירוע של השתלטות פיראטית שהוסר תוך יומיים מהכותרות, ישלוף את העולם מהלם מצולות הגלובליזציה שאליו שקע.

***"ברוכים הבאים לשוק החופשי" – רכישה באינדיבוק, רכישה בסימניה , רכישה ישירה, ביקורות ופרקים מתוך הספר כאן***

8 מחשבות על “פיראטים במצולות הגלובליזציה

  1. נעמי

    הכלכלה במצולות….
    נדמה לי, בזהירות הדרושה, שצעירים שנולדו עם האינטרנט ביד, לא מתייחסים אליו כאל איזה אל מסתורי, אלא כאל חלק מהחיים, כולל הצדדים המעצבנים שלו. כך גם אל הגלובליזציה, ומתחילים בהחלט לראות את התגובות. אבל העדר עדין שועט לאן שמכווון אותו הקאובוי. (ואפרופו, טראמפ לדעתי נהנה היטב מהגלובליזציה אבל כאסטרטגיה שיווקית-פוליטית, התקיף אותה מכל הצדדים – מימין ומשמאל. האיש ארטיסט לא קטן והצליח ליצור את הדימוי של אחד שפיו וליבו שווים. מי שחיטט קצת באינטרנט… יכול היה למצוא שהידיים שלו והפה שלו לא נמצאים באותו המקום).

    אהבתי

  2. תמר בן יוסף מאת

    נעמי,

    נכון לגמרי שיחסם של הצעירים אל האינטרנט יותר טבעי מיחסו של הדור המבוגר. אבל הבעיה היא יותר מסוגיה של יחס, יש ברשת רבדים שאינם בשליטת הרשויות המדיניות הרשמיות. הם מנוצלים לערעור הסדר הקיים. מתקפת הסייבר המחישה כיצד הרשויות אינן ערוכות לטפל בהם. זה פן נוסף של הגלובליזציה שלא היינו מספיק ערים לו.

    ואני מסכימה איתך לגמרי בהערכה, כי חלק לא קטן מההתנגדות לגלובליזציה היום מנוצל בציניות על ידי פוליטיקאים מסוגו של טראמפ. לאותה קבוצה שייכים גם כמה מאנשי הברקזיט בבריטניה עוד פוליטיקאים באירופה. הבעיה הגדולה היא שהשמאל מסיבותיו שלו, לא מציג גירסת גלובליזציה הוגנת, אלא בוחר להתעלם מהעניין.

    אהבתי

  3. נעמי

    תמר, קיימת איזה התארגנות נגד של שמאל שמציע גלובליזציה אחרת. הם נהגו לארגן כנסי "אנטי דבוס", אחד מהם למרבה האירוניה התקיים בפורט אלגרה (בירת ריו גראנדה דו סול. ברזיל), שנחשבה למודל סוציאל-דמוקרטי. https://en.wikipedia.org/wiki/World_Social_Forum לא יודעת מה ההיקף וכו'.
    ("למרבה האירוניה", כי רק אתמול קיבלתי סקירה מתושבת העיר – על ההידרדרות ועל לעזאזל הקפיטליזם).

    אהבתי

  4. תמר בן יוסף מאת

    נעמי,

    יש הרבה התארגנויות כאלה. הבעיה היא שבמצעי מפלגות השמאל המובילות בעולם לא מופיעה משנה סדורה של גלובליזציה אחרת המקובלת על כולם.

    אהבתי

כתיבת תגובה