יסמין הכחולה. וודי אלן בעד ממשלה

יצאנו, ששה חברים, מסרטו המדובר של וודי אלן. שניים (גברים, כמובן) אמרו שמאז ומעולם הם לא סובלים את היהודי-הנוירוטי-הגלותי. שלוש נשים ועוד גבר אחד די נהנו אך לא התפעלו. רצנו לסרט כי הוא זכה לביקורות מעולות. אחרי הצפייה בו, נדמה לי שהוא גורף את השבחים הודות לאחיזתו בערכים ה"נכונים" לעכשיו.

יסמין הכחולה, דמות הסרט הראשית, היא אלמנתו של אשף פיננסים שנכלא והתאבד  בעקבות משבר ראשית שנות ה-2000. יסמין, כולה, היא שקר אחד גדול. שמה האמיתי אינו יסמין, זהו שמה המאומץ. הוריה אינם הוריה ה"אמיתיים", היא ילדה מאומצת. יחסה לסובבים אותה אינו אמיתי, היא מודדת אנשים על פי התועלת שהם עשויים להביא לה. הביוגרפיה שהיא מציגה לאהובה המאוחר גם היא מפוברקת. הדבר היחיד האמיתי אצלה הם מותגיה: מזוודות הלואי ויטון, חליפות השאנל, יהלומי הענק שנקנו אצל תכשיטני יוקרה. ולצערה, כבר לא נותר לה מהם הרבה:  רק מה שהיא הצליחה למלט מידם הארוכה של "הבחורים מהממשלה" שבאו להפקיע את רכושה.

אחותה, המאומצת כמוה, היא כמובן ההיפך הגמור ממנה. היא האחות שנחשבה תמיד לבעלת הגנים הפחות-משובחים: פחות-יפה, פחות-מתוחכמת, לא בטוחה בעצמה. אבל כשיסמין מאבדת הכל, האחות אוספת אותה לדירתה. האחות הלא-מרשימה מפרנסת את משפחתה מעבודה במינימרקט עלוב. בעלה הראשון ואבי ילדיה הוא קבלן שיפוצים קטן. בן-זוגה, בתקופה המתוארת בסרט, הוא איש עבודה שמח בחלקו.

וודי אלן, בלי עידון רב, מנגיד בסרטו בין הרעים מוול-סטריט, חומדי-כספם-של-אחרים, לטובים שעובדים קשה, ובקושי מצליחים להתפרנס. בשורת אירועים קטנים, אלן מראה עד כמה המאבק על המחיה עלול להיות מבזה לאשה שאין לה כוח: הטרדה מינית, שינון חומר לימוד מעצבן, ספיגת גחמות ועלבונות מצד לקוחות תובעניים.

ההנגדה הפשטנית בין הטובים לרעים היא נקודת התורפה המרכזית של הסרט. ובכל-זאת היא חשובה, כי היא מבטאת דעה חד-משמעית. נכון, ההסתייגות מתעלולי הפיננסים של שנות התשעים והאלפיים מבוטאת לאחרונה על ידי מיליוני מפגינים ברחבי תבל, אך הם אינם וודי אלן. אלן כבר עשרים שנה ויותר, אינו פופולרי כפי שהיה. על כן הוא אינו יכול להרשות לעצמו להיות רדיקלי מדי בסרטיו. ועובדה, הוא הצליח לרתום ל"יסמין הכחולה" כמה כוכבי קולנוע ידועים, ואת המימון הנדרש לו.

מה שמוכיח, שוודי אלן עלה כאן על הלך-רוח פופולארי. הלך-רוח של סלידה מהרודפים אחר כסף קל. הלך-רוח של צניעות ואנטי-מותגים. הלך-רוח של הערכה לאיש הקטן, העובד קשה וממלא את חובותיו המשפחתיות. ובקצרה,אלן מבטא כאן את הנהייה המחודשת אל ערכי מוסר, ואל חיי משפחה וקהילה בריאים. ובתוך כל אלה, הפתעה, עובדי הממשל זוכים לשיקום תדמיתי. הם עוצרים מיד את בן-זוגה של יסמין כשמעשי הנוכלות שלו יוצאים לאור. הם נוהגים כלפיו בהגינות, ותוך ציות לחוק. הם מחרימים את כל נכסי המשפחה שנצברו במרמה. ולכן יסמין, הדמות הספק-טראגית-ספק-רעה של הסרט רואה בהם אויבים. ומי שהינו אויב של יסמין, הופך אוטומטית בסרט הזה לאהוב הקהל.

וודי אלן, ברמיזה מעודנת, מאיר את אנשי הממשל באור חיובי. דימוי הממשל המגושם והמזיק נהפך אצלו לטובה. ולמרבה הצער, היחיד שעוד לא קלט את המהפך הוא הממשל עצמו. הם, העומדים בראשות הממשלה, עדיין מהססים להפעילה במלוא הקיטור. בעת המשבר, הם הזרימו את הכספים שהיו הכרחיים למניעת הרס מוחלט של הבורסות . הם מזרימים אותם עד עכשיו, תוך חשש הולך וגובר מנזק מצטבר. בעת המשבר, הם הבטיחו להדק את הפיקוח על מגזר ההון, הם לא הידקו את הפיקוח עד היום הזה.

והכי חשוב, האי-אמון. אי-אמונו של הממשל ביכולתו-שלו למשול. הממשל נותר כפי שהיה בימים הרעים. הוא עדיין לא גובה את מלוא המס האפשרי מאלה-שיש-להם. ולא מטיל מחדש על עצמו את משימות שיקום הכלכלה הראויות.

לא רק הממשל האמריקאי. גם אצלנו, ובמדינות מתועשות אחרות, עיקר מה שמכונה צמיחה מושג בשנים האחרונות בעזרת רבית נמוכה והזרמת כספים של הבנקים המרכזיים. זו אינה צמיחה אמיתית, זו התפחה של הבורסה ושל נכסים אחרים, ושל השירותים הכרוכים בהם. ונדמה לי, שוודי אלן בסופו העגום של סרטו, עם התמוטטותה של יסמין הכחולה, משליך לעבר הקריסה מסביב שכולנו חווים. אלן, כך נדמה לי, אומר את הדבר הבא: תם עידן הטריקים והשטיקים. רוצים צמיחה אמיתית? רוצים חיים בעלי משמעות? חזרו לערכים הישנים. תנו כבוד להגינות וליושר.

4 מחשבות על “יסמין הכחולה. וודי אלן בעד ממשלה

  1. אכן יופי של מאמר כלכלי, אבל הפרשנות לסרט הוכפפה למאמר – זה ממש לא הסרט שאני ראיתי. ראשית, וודי אלן עושה סרט כל שנה-שנתיים ולכן גם בעשרים השנה האחרונות לא חסרו לו מימון או קהל. שנית, הסרט הרבה יותר מתוחכם ממה שאת מציגה. אכן הוא רומז לאשף הפירמידה מיידוף ואשתו, אבל הציטוט הבולט הוא מ'חשמלית ושמה תשוקה'. יש גם ציטוטים נוספים, כמו הציטוט מסיפור של המשורר האמריקאי דלמור שוורץ (שאלן גם ציטט בסרט שושנת קהיר הסגולה). שלישית, אלן ממש לא מעריץ את מעמד העובדים ולא חושב אפילו שהם מוסריים יותר, ראי טכנאי הסאונד הנצלני. יחסו אליהם די מתנשא, הוא מציג אותם כטיפשים, גסים וממש לא בעלי ערכים. רביעית, וודי אלן ממש לא מתחנף לשלטונות. נכון שהם עצרו ברחוב הומה את הרמאי, אולי משום שכך קרה במציאות במקרים דומים, אבל הם הגיעו אליו בעקבות הלשנה ולא בזכות פעילות יזומה ומתוחכמת. חמישית, הסיפור הוא על אישה בהתמוטטות עצבים, בהכחשת המציאות וכו', נושא שגור אצל אלן. השאר זה רקע, נהדר אבל לא לב העניין. ששית, חוש ההומור המיוחד של אלן גם כאן. שורה תחתונה – אני עם שלוש הנשים והגבר בתנאי שתחליפי את "די נהנו" " נהנתה מאוד".

  2. מוריה,

    היינו ששה אנשים בסרט, וכל אחד מאיתנו התרשם ממנו קצת אחרת. אני מקבלת גם את התרשמותך.

    אני חייבת לתקן רק קביעה אחת שלך: לא כתבתי בשום מקום שוודי אלן "מעריץ" את העניים. הוא אכן מבליט את גסותם, אך עדיין מייחס להם אנושיות והגינות. האחות אוספת אליה את יסמין ללא שאלות לאחר נפילתה. זאת, בעוד שיסמין שנאלצה לארח את אחותה למספר ימים, קיטרה ללא-הרף, הסתפקה בהזמנתה למסעדה מחוץ לבית, ובשליחת לימוזינה עם נהג שתיקח אותה ברחובות ניו-יורק.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s