כל האמצעים להכוונת שער השקל

 
שימו לב למילה "הכוונה". אין מדברים פה על שליטה בשער החליפין של השקל. השליטה בשער השקל אבדה בהדרגה מאז פתיחת המשק הישראלי לתנועות הון, והעברת קביעת שער החליפין מידי הממשלה לידי השוק החופשי. מהלך זה, שרוכז בעיקר בין סוף שנות ה-80 לסוף שנות ה-90, הפך את השקל לסחורה כמו עגבניות או זיתים במחנה יהודה.
 
לשוק השקל מוזרמים היצעים ממי שנזקק למטבע זר, וביקושים ממי שצריך שקלים. מטרותיו של המוכר או הקונה יכולות להיות מגוונות: רכישת ספר באמזון, נסיעה לחו"ל, המרת תקבולי עסקת ייצוא כדי לשלם שכר עבודה כאן, וגם משחקים בשקל למען עשיית רווח ספקולטיבי זריז.
 
תערובת מניעים זו היא שמקשה על ניווט ממשלתי של השקל בעידן הגלובליזציה. כי אם תשאלו נראה שרוב הציבור היום יצביע בעד המשך החופש שניתן לו להזמין מלון באנטליה ללא דיווחים וללא טפסים, ורוב התעשיינים יתמכו בהמשך תמרון גמיש בין המטבעות הנדרשים להם לצורך עסקותיהם. ובכל זאת, נשיא התעשיינים, שרגא ברוש, ויו"ר מכון הייצוא, דוד ארצי, הם שמנהיגים את התביעה לשער חליפין מנוהל במידת-מה – אותה מידה שתנטרל תנודות מוגזמות של השקל, תשפיע על מגמתו, ותאפשר תכנון סביר של הייצוא ושל היבוא.
 
מס טובין
 
האמצעי הידוע ביותר להכוונת שער החליפין ולמיתון תנודותיו הוא מס טובין, הקרוי על שם מנסחו פרופ' ג'יימס טובין. זהו מס בשיעור נמוך המוטל על כל המרת מטבע. המס הוצע לראשונה בשנות ה-70, עם סיום הסדר ברטון-וודס שקיבע את שערי המטבע הבינלאומיים. במהלך כמעט ארבעים השנה שמאז, נשקלה הטלתו שוב ושוב, אך בוצעה רק במקרים מעטים.
 
גרסתו העדכנית של מס טובין בישראל, המנוסחת כהצעת חוק של ח"כ חיים כץ, מתמקדת במיסוי הפרשי ההמרה הנובעים מעסקות מט"ח לטווח קצר. כלומר, היא ערוכה למנוע המרות מט"ח שכל מטרתן היא ספקולציה – קנייה ומכירה של מטבעות על מנת להרוויח מהפרשי שער החליפין בין שתי הפעולות. קניות ומכירות כאלה נוטות לעורר עניין בשוק המטבע ולמשוך אליו מהמרים. בהצעת ח"כ כץ מדובר גם על פטור לעסקות קצרות טווח שיוכח כי מטרתן אינה ספקולטיבית.
 
יישום החוק של כץ ידרוש רישום דקדקני של פרטי העסקות. בעוד, שלמעשה, גם מס שמוטל על כל קוני ומוכרי המטבע מטריד יותר את אלה שנכנסים לשוק בתכיפות, ואלה מן הסתם הם הספקולנטים. כלומר, ניתן להכביד במיוחד על מהמרי המטבע גם על ידי הטלת מס אחיד על כל ההמרות. המהמרים יסבלו יותר ממס כזה מעצם התכיפות בעסקותיהם.
 
השאלה המעניינת היא מהו שיעור המס שיכביד מספיק על כל מי שמטרתו להמר על השקל, ולא יפריע למי שקונה או מוכר שקלים למטרות הנתפשות כלגיטימיות בעיני עם ישראל ונציגיו בממשלה.
 
סינון תנועות ההון
 
כמו כל שוק גם שוק המטבע בישראל ניזון מסחורה המוזרמת אליו בכל רגע. חלק מהמטבע הזר, המשמש למסחר בו, נמצא בתוך גבולות ישראל. אך כשמתחוללת מהומת מטבע, והשקל הופך להיות "מעניין", המלאי המקומי מתוגבר על ידי כניסת כסף מבחוץ.
 
את התנועות האלה ניתן למיין על פי ייעודן ועל פי טווח הזמן שבו שוהה הכסף בארץ. האם זה כסף המיועד להשקעה בתעשייה או בתיירות, או כסף המופנה לשוק המטבע? ושוב, גם כאן ניתן להטיל מס על זרמי הון שיוגדרו כלא-רצויים, או למנוע את כניסתם ואת יציאתם כליל.
 
איסורים מוסדיים
 
רוב הימורי המטבע אינם מתבצעים בכסף שמובא מהבית. המהמרים הגדולים – וישנם כאלה המגייסים מיליארדים לצורך הימור בודד – זוכים לא פעם לאשראי בנקאי נדיב. המהמרים הקטנים פועלים לעתים קרובות דרך חברות הימורי מט"ח המספקות להם את האשראי הנדרש למשחקיהם.
 
כלומר, ויסות שוק המטבע יכול להיעשות גם על ידי שליטה במקורות המימון שלו. איסור על מתן אשראי בנקאי להימורים, והגבלת פעולתן של חברות ההימורים עשויים להיות יעילים לא פחות ממס טובין, ואולי אף יותר ממנו.
 
ללמוד את שוק המטבע
 
מס טובין נוסח בראשית שנות ה-70 על ידי איש אקדמיה, תיאורטיקן דגול. בחירתו של טובין במס אינה מקרית, ומשקפת העדפה של האקדמיה בכלכלה לכלי מדיניות "נקיים" שאינם כרוכים בהתערבות רבה מדי של המנגנון הממשלתי. אבל השימוש במס בלבד אינו בהכרח האמצעי היעיל ביותר להכוונת שער המטבע. ובמיוחד, אין לדעת מראש אם הוא האמצעי היעיל ביותר לשוק המטבע בישראל. ב-40 השנה שחלפו מאז הצעתו המקורית של טובין, הצטבר ניסיון רב בסחר המטבע בעולם ובישראל. ועל כן, לפני שמטילים מס טובין בישראל, כדאי ללמוד את פרטי פעולתו של שוק המטבע הייחודי בישראל. לימוד מדוקדק של הכוחות הפועלים בשוק ודרכי פעולתם יעזור לגבש את הפיתרון הנכון ביותר להכוונת שער השקל.

9 מחשבות על “כל האמצעים להכוונת שער השקל

  1. דור לוי

    תמר שלום,

    דיברנו על זה בפורום רפורמה כלכלית בפורטל לצדק חברתי, ומישהו הציע (בקישור לעיל ובהמשך הדיון שם), לחזור במידה מסויימת לתקופת מפא"י ולקבוע שער חליפין גבוה יותר ליצואנים מאשר לכל השאר.

    אשמח אם תקראי הדיון, ולשמוע מה דעתך?

    אהבתי

  2. צביקה

    האקונומיסט ניסח לפני כמה שבועות טוב ממני מדוע זה רעיון גרוע מאוד:

    http://www.economist.com/opinion/displaystory.cfm?story_id=14455661

    אסכם רק שהבעיה העיקרית לגבי מס כזה היא שבשיעור נמוך מדי הוא לא משנה כלום לספקולנטים ובשיעור גבוה מדי הוא שופך את התינוק יחד עם מי האמבט ע"י כך שהוא מחסל את נזילות השווקים ופעילותם המועילה.

    אהבתי

  3. תמר

    אני בהחלט מסכימה עם זה שיש כאן דילמה לא פשוטה, אבל כרגיל התשובה אינה טמונה במונחים אבסולוטיסטיים אלא בניסיון למצוא את שיעור המס הנכון(יש טווח כלשהו בין "חיסול" השווקים ל"מס שאינו משנה דבר".

    בנוסף, הזכרתי גם אמצעים אחרים, והנקודה העיקרית היא ללמוד פרטי פעולתו של שוק המטבע בישראל, ולהחליט על פיהם מה הכי מתאים לשוק הזה.מהם הפרטים הרלוונטיים? למשל, מספר חדרי העסקות, מיהם השחקנים הגדולים, מתי ולמה הם מתעוררים ועוד ועוד…

    אהבתי

  4. תמר

    שער חליפין גבוה יותר ליצואנים הוא פיתרון אפשרי, אבל זה פיתרון שנעשה מחוץ לשוק המטבע (כלומר, הוא נעשה על ידי סבסוד ישיר של הייצואנים).כלכלנים רבים ישללו את האפשרות הזו מכל וכל, וזה ויכוח גדול שאין טעם לפתוח אותו עכשיו.

    בכל מקרה, נשאר שוק המטבע בישראל עם הבעיות שלו. שער נמוך מדי משפיע גם על היבוא, ודרכו על הייצור ועל התעסוקה. ואז, מה תעשה, תטיל מס על היבוא? גם זו אפשרות, ושוב, ויכוח גדול.

    ובעיקר, שער החליפין היום הנקבע בשוק חופשי הוא תנודתי – כמה תסבסד? כמה תטיל מס? איך תשלוט באינפלציה המושפעת ממחירי היבוא ומתנודות שער החליפין. בקיצור, המצב הבסיסי היום הרבה יותר מורכב מאשר בתקופת מפא"י, שאז תנועות ההון היו מוגבלות ושער החליפין הבסיסי נקבע על ידי הממשלה.

    אהבתי

  5. מטבע חוץ

    אני חשוב שסטלני פישר בהחלט עושה הכוונה, וזאת תקופה מעניינת לכל מי שמעניין אותו במקצת תחום מטבעות החוץ והמסחר במט"ח והשפעת המדינות עלים.

    אהבתי

  6. יונתן שחם

    המאמר שהבאת הוא דוגמה מושלמת לעיתונות כלכלית ודיון ציבורי גרוע מאוד. יש בו דוגמה היסטורית אחת בלבד שממנה אי אפשר ללמוד כלום ואוסף של טיעוניים כמו-אנליטיים.

    איפה המחקר הכמותי? לקוראים לא מגיע לדעת מהו שיעור המס שהמחקר חושב שהוא מינימלי להשפעה ומהו השיעור שהוא מקסימלי לפני שהנזילות נעלמת? אם ההפרש בין שני השיעורים הוא קטן זו באמת בעיה, אבל אם הוא גדול המצב שונה לגמרי..

    אהבתי

כתיבת תגובה