שתהיה לנו שנה של חשיבה בהירה

 
שנה טובה. מה זה אומר שנה טובה בכלכלה? צמיחה מהירה? כבר שנה רביעית שהמשק צומח בקצב שנתי ניכר – כ-5% ב-2004-2002, ועוד קרוב ל-7% במחצית הראשונה של 2007. האבטלה מתכווצת, השכר עולה, הכל כאילו נהדר. וההרגשה של כולם? ככה-ככה.

העיתונות ושאר אמצעי התקשורת מוצפים במידע. כל פרט בהודעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על התוצר נסקר. לכאורה, הכל מובא לפני הציבור, חוץ מהתלבטות אחת קטנה במקצוע הכלכלה: מה זו בכלל צמיחה.

האם קצב הצמיחה המייצג הוא ממוצע ארבע השנים האחרונות, או ממוצע שבע השנים האחרונות, שבתוכן גם שתי שנות נסיגה, ושנה אחת של גידול מזערי. ובכלל, מי אמר שצמיחת העבר מנבאה את העתיד? במיוחד, כשיודעים שחלק ניכר מהגידול שנצפה בתקופה האחרונה הוא השתקפות הניפוח בבורסה ובמגזר הפיננסי. מה יקרה עכשיו, לאחר שהבועה התכווצה, ואולי עוד תתכווץ.

מה המשמעות של הכללת המגזר הפיננסי הנתון לתנודות עזות – תוצאת משחק בורסה כזה או אחר – באומדן התוצר המקומי? עכשיו, כשהמשקים כל כך פתוחים, ביקור לרגע או בריחה פתאומית  של גוף השקעות גדול מבחוץ יכול לשנות את תמונת המשק מהקצה אל הקצה. אפילו, ארה"ב מוטרדת מתנועות מאגר הדולרים הענקי שבידי הסינים. מה תגיד על כך מדינה קטנה – ישראל.

עד כמה התוצר מעיד על רמת החיים, כשהפנסיה הצבורה כל הזמן מחושבת מחדש? תנודות בורסה, העלאת או הורדת רבית, ובמיוחד שינוי בתפישת הממשלה לגבי מחויבותה לרשת ביטחון – כל אלה משפיעים על מה שאנשים יקבלו עם פרישתם, לפעמים יותר מהמאמץ שהשקיעו ביצירת התוצר השוטף. אי הוודאות לגבי תנאי היסוד, שהשתררה מאז הגלובליזציה, היא סוג של מס עקיף על רמת החיים גם בהווה. מס על הרוגע ושמחת החיים, שאיש אינו יכול לכמתו.

מה הקשר בין תוצר לאיכות חיים? ככל שהמשקים הופכים להיות יותר חופשיים, פחות כספי ציבור מוקדשים לתחבורה ציבורית, בריאות, חינוך, איכות סביבה, תרבות, ושימושים אחרים. מה זה עושה לתחושת הביטחון והשותפות, וכמה זה שווה?

שנה חדשה. לא ההתייחסות לתוצר היא שחשובה עכשיו. אלא, ההבנה כי דיבורים על תוצר בלי לדעת מה זה תוצר הם סוג של הטעיה. הם מביאים לדיון הריק של ימין נגד שמאל, כלכליים נגד חברתיים, ופתאום כולם כבר חברתיים – אז מה קרה? שנה חדשה. שתהיה לכולנו שנה טובה. שנה של חזרה למקורות – לאבות הציונות שידעו משורשיהם היהודיים,  שכל אידיאולוגיה וכל תורה שואבת את ערכה בעיקר מהסתירות שבה. שנה טובה. שתהיה לנו שנה של חשיבה בהירה.

6 מחשבות על “שתהיה לנו שנה של חשיבה בהירה

  1. אחת מהצפון

    ותמשיכי לכתוב את כל הלא מובן מאליו.
    ואת כל מה שהאחרים לא כותבים.
    ותזכירי לנו את החמלה והכבוד והשיוויון. כבר שכחנו.

    אהבתי

  2. חנן

    כאשר אין חזון נמצא עצמנו בשוקת שבורה לפחות המעמד הבינוני והחלש
    אני שואל עצמי מהי צמיחה?ומי נהנה ממנה
    תמר שנה טובה
    רק בשמחות
    חנניה

    אהבתי

  3. אילן דז

    בארה"ב חוקרים זה 20 שנה את כל הקונספט הקרוי "אושר" ואחד הדברים שהם שמו לב אליו שבשונה מהתיאוריה הכלכלית שגורסת שיש קשר בין צמיחה כלכלית לרווחת הפרט או במילים אחרות בין אושר לעושר, רוב האנשים מדווחים דווקא על לחצים ואדישות לצמיחה כמו שציינת, אולי בגלל שהעולם הופך לתחרותי יותר דבר הבא על חשבון הזמן האישי של האדם המערבי ובא על חשבון הבילוי החברתי עם המשפחה והחברים.

    אהבתי

כתיבת תגובה